get_title(@exhibition)
Oversiktsbilde fra utstillingen (2012) — Mattias Härenstam
Ikke en eneste lyd (2012) — Mattias Härenstam
Oversiktsbilde fra utstillingen (2012) — Mattias Härenstam
Oversiktsbilde fra utstillingen (2012) — Mattias Härenstam

Jeg vet at du er der

“Midtveges fram i gonga gjennom livet eg fann meg att i tjukke, svarte skogen, i vilska fór eg langt frå rette vegen. Korleis den ville, tette skog var laga, ulendt og kronglut, det er vondt å skildre, for berre tanken vekkjer opp at redsla..”
Slik begynner det episke diktet “Den guddommelige komedie” av Dante Alighieri (nynorsk oversetting: Magnus Ulleland). Dante går seg vill i skogen, treffer poeten Vergil, som ledsager ham gjennom helvetet. Etter hvert kommer de på nytt til en skog – denne gang med en slags menneskelige trær som viser seg å være selvmordere som på denne måten straffes. Også Mattias Härenstams skulpturer på denne utstillingen er sammensmeltinger av menneskekropper og trær. Men, der Dantes “selvmorder-trær” står dypt rotet i middelalderens Italia, befinner Härenstams skulpturer seg i en annen tid og et annet sted: Velkjente elementer fra IKEA-møbler og borgerlig hjeminnredning refererer til nåtidens skandinaviske velferdsstat. I så måte knytter “Jeg vet at du er der” an til installasjonen “Den ukjente konsumentens dagbok”, som Härenstam viste på UKS i 2008 og Høstutstillingen i 2010. Der ble vi ført gjennom en lang gang av furupanel med surrealistiske og groteske trerelieffer. Nå står vi midt i en “skog” av treskulpturer. Til tross for sin monumentale størrelse har de en sår intimitet, fulle av nitidig innskårne detaljer og virker som utskudd av et særegent personlig univers.

Et gjennomgående element i Härenstams kunstnerskap er en undersøkelse av bruddpunktene hvor kontrollen går tapt og det underliggende kaoset bryter frem. Enten på et samfunnsplan som i utstillingen på Akershus Kunstsenter i fjor, da Palme-mordet fremsto som et plutselig svart hull midt i det velkontrollerte folkehjemmet eller mer privat som i videoen “Portrait of a smiling man” (vist bl.a. på Vårutstillingen i Fotogalleriet i 2011). Videoen viser hvordan en skuespiller prøver å holde et stivt smil så lenge som mulig og smilet etter hvert forvandles til en alt mer grotesk grimase av muskelkramper. I et intervju med Power Ekroth sier Härenstam følgende som avslutning:
(…) et tilbakevendende tema er behovet av kontroll og en interesse i de situasjoner da den brister. Bortenfor det ligger redselen for mislykkelse og det påfølgende fallet ned i en udefinert avgrunn. “Å holde masken til en hver pris og hva det virkelig koster å gjøre nettopp det. For meg er det ikke kun en psykologisk og eksistensiell tilstand, men like mye en politisk rammebetingelse”.

Samtidig med utstillingen publiseres en katalog, “Failure”, som foruten intervjuet med Power Ekroth, inneholder en DVD med flere av Härenstams senere videoverker.

Utstillingen er støttet av Statens utstillingsstipend og prosjektet av Vederlagsfondet, Norsk Kulturråd og Ingrid Lindbäck Langaards Stiftelse.

Motta nyhetsbrev

Nyhetsbrevet sendes ut i forkant av utstillinger, samt ved kunstnersamtaler og andre viktige hendelser.

Personvern