Omvisning og standup
18.06.24, kl. 17:00

Omvisning i juniutstillingen og stand-up med Isalill Kolpus

Tirsdag 18. juni ønsker vi velkommen til omvisning i utstillingen Gálgat mohkiid, duogŋat gokčasiid med kuratorene Raisa Porsanger og Martina Petrelli. Etterpå får vi kanskje svaret på hvorfor komiker Isalill Kolpus er så besatt av den samiske kunstneren John Savio.

Kl. 17.00

Omvisning i juniutstillingen

Årets Juniutstilling, Gálgat mohkiid, duogŋat gokčasiid tar for seg samisk tilstedeværelse, eller fraværet av den, i Kunstnerforbundets historie. Utstillingen tar utgangspunkt i minneutstillingen for John Savio (1902-1938), samt Kunstnerforbundets mangeårige, men nå glemte kontakt med samiske duodjiutøvere og formidling av Manndalsgrener. Den samiske grenevevstradisjonen og Savios kunstnerskap knyttes opp til verk av 13 samtidskunstnere og duodjiutøvere fra ulike generasjoner med samisk tilknytning.

Kuratorene Raisa Porsanger og Martina Petrelli (Atelier Kunstnerforbundet) viser rundt i utstillingen. Omvisningen foregår på norsk og varer ca. 40 minutter, før vi går videre opp på loftet hos Atelier Kunstnerforbundet.

Les mer om utstillingen her.

Fra utstillingen. Fra venstre: Hilde Skancke Pedersen og Gerlinde Thiessen, Brannsår (2024), og Silje Figenschou Thoresen man igenkänner dem redan på långt afstånd (2020–2024).

Kl. 18.00

Hvorfor er Isalill Kolpus så besatt av John Savio?

Det spørsmålet skal hun selv forsøke å svare på hos Kunstnerforbundet 18. juni.

John Savio regnes som den første profesjonelle samiske kunstneren. Isalill Kolpus er på sin side den første profesjonelle samiske komikeren som lager vitser om ham. De har begge røtter i Bugøyfjord, og de flyttet begge til hovedstaden for å gjøre karriere. Stopper likhetene der? Svaret kommer kanskje 18. juni.

Bli med på et 30 minutter langt intensivkurs i fangirling (inkludert lysbildeshow) om den samiske tresnitt-kunstneren som gikk bort 1938.

Bures boahtin!

Isalill Kolpus (f. 1990) er komiker fra Sør-Varanger og kjent fra Nytt på Nytt på NRK. Kolpus er utdannet lektor i samisk, norsk og historie, men har siden 2020 etablert seg som stand-up komiker. I 2021-2022 turnerte hun med soloshowet «Oja, du er nysame?», der hun utforsket hva som skal til for å være same, og om det egentlig er noe vits å prøve så hardt. (Ja, det er det.) Kolpus jobbet som forfatter for Nytt på Nytt i 2022-2023, før hun ble lagleder i satireprogrammet fra høsten 2023.

Isalill Kolpus — Foto: Marie Charlotte Lund

John Savio, Gæsse (Sommer). Håndkolorert tresnitt. Ukjent år. Lånt fra Kunst på Arbeidsplassen.

John Savio, Boares hærge (Gammel rein). Tresnitt. Ukjent år. Lånt fra Kunst på Arbeidsplassen.

John Savio (1902-1938) var en pioner innen samisk kunsthistorie, og er kjent for sine ikoniske tresnitt som viser samisk kultur, spesielt fra reindrifta, og nordnorske landskap. Det sies at Savio var den første samiske kunstneren med kunstutdannelse. Savio hadde ingen formell tilknytning til Kunstnerforbundet, men det ble laget en minneutstilling etter hans død i Kunstner­forbundet i april 1939.

Kunstnerforbundets eget arkiv avslører lite om minneutstillingen for Savio: Den var åpen knappe to uker, det mangler både bilder og katalog fra utstillingen, og det ble solgt bare to tresnitt. Men utstillingen blir omtalt i en rekke artikler i både Oslo-aviser og i nordnorske aviser, og kunsthistoriker Harry Fett skrev artikkelen «Finnmarksviddens kunst – John Savio» i Kunst og Kultur i 1940.

Et visst inntrykk må Savio dermed ha gitt i Oslos kunstliv, før han døde i fattigdom bare 36 år gammel. Hans kunstnerskap har vært en inspirasjon for senere generasjoner samiske kunstnere. Ifølge kunsthistoriker Monica Grini er det likevel ikke gjort noe kunsthistorisk forskningsprosjekt om Savio. Det er viktig å gi en liten dytt i den retningen ved hjelp av dette prosjektet.

Arrangementet er gratis og åpent for alle, og vil foregå på norsk. Varighet ca 1,5 time. Forfriskninger.

Omvisningen foregår i første og andre etasje i galleriet, dessverre uten heis og med trapp fra inngangen. Foredraget foregår på loftet i Atelier Kunstnerforbundet, i fjerde etasje uten heis. Har du spørsmål om tilgjengelighet, kan du ta kontakt med oss e-post.

Arrangementet er et formidlingstiltak i regi av Atelier Kunstnerforbundet, et skreddersydd utviklingsprogram og produksjonslokaler i Kunstnerforbundets egne lokaler og er støttet av Sparebankstiftelsen DNB, Talent Norge og Fritt Ord.

For spørsmål om arrangementet eller om Atelier Kunstnerforbundet, ta kontakt på e-post.