Juniutstillingen: Gálgat mohkiid, duogŋat gokčasiid

[Les og last ned utstillingskatalog her]

Juniutstillingen 2024
Gálgat mohkiid, duogŋat gokčasiid
30.05 – 30.06.2024
Kunstnerforbundet

Årets Juniutstilling, Gálgat mohkiid, duogŋat gokčasiid tar for seg samisk tilstedeværelse, eller fraværet av den, i Kunstnerforbundets historie. Utstillingen tar utgangspunkt i minneutstillingen for John Savio i 1939, organisert av hans venner og Kunstnerforbundets styre like etter den unge kunstnerens død. For Oslos befolkning var dette den første større utstillingen av Savios kunstnerskap. Juniutstillingen ønsker videre å tette hull i veven ved å reflektere over Kunstnerforbundets mangeårige, men nå glemte kontakt med samiske duodjiutøvere. Manndalsgrene er i dag navnet på en særegen vevteknikk som også blitt utført flere steder i Sápmi, men håndverkstradisjonen forsvant de fleste stedene etter nedbrenningen av Finnmark og Nord-Troms i slutten av andre verdenskrig. I dag holdes grenevevtradisjonen i hevd i Manndalen, en sjøsamisk bygd i Troms. I 1956 presenterte Kunstnerforbundet i samarbeid med Foreningen Brukskunst samiske grener gjennom en utstilling som fikk oppmerksomhet i presse og blant publikum. Frem til 1980-tallet formidlet og solgte Kunstnerforbundet manndalsgrener.

Med dette som bakteppe kobles manndalsgrenen og Savios kunstnerskap opp til verk av 14 samtidskunstnere og duodjiutøvere fra ulike generasjoner med samisk tilknytning. Hvilke samiske fortellinger fikk plass i den unge norske nasjonalstaten, hva ble den samiske fortellingen i fornorskningstidens og etterkrigstidens majoritetssamfunn? Og hvilke samiske fortellinger vil det være rom for i tiden etter at Sannhet og forsoningskommisjonen har undersøkt fornorskningspolitikkens konsekvenser og uretten begått av staten mot samer og kvener/norskfinner? Juniutstillingen ønsker å tette hull i veven og bringe frem glemte og tildekte historiske hendelser.

Den nordsamiske utstillingstittelen Gálgat mohkiid, duogŋat gokčasiid tar i bruk termer fra grenevevstradisjonen, og betyr å gre og vikle ut de buklende renningstrådene i veven, å tette hull i sengeteppene. De samiske, håndvevde greneteppene har tradisjonelt blitt brukt som sengeteppe, tildekning over oppakningen i pulken, og som teltduk på lávvuer og gammer. Tittelen henspeiler også til å finne og løfte frem komplekse og tildekte fortellinger.

I tillegg til verk av John Savio, historiske film- og avisklipp og manndalsgrener, viser utstillingen nyere verk av Monica L. Edmondson, Bente Geving, Mihkkal Hætta, Elina Juopperi, Márjá Karlsen, Elina Waage Mikalsen, Hilde Skancke Pedersen og Gerlinde Thiessen, Irene Rasmussen, Gjert Rognli, Mary Ailonieida Sombán Mari, Lada Suomenrinne, Silje Figenschou Thoresen og Jostein Venås.

Kunstnerforbundets salgsavdeling viser verk av bl.a. Tomas Colbengtson, Hanne Grete Einarsen, Brit Fuglevaag, Johanne Marie Hansen-Krone, Geir Tore Holm, Pia Jannok og Ove Stødle, Naina Helén Jåma, Laila Susanne Kuhmunen, Laila Labba, Martine Linge og Eiril Linge, Christin Løkke, Britta Marakatt-Labba, Hans Ragnar Mathisen, Åsne Kummeneje Mellem, Tonje Plur, Margrethe Pettersen, Máret Ánne Sara, Ingemund Skålnes, Marita Isobel Solberg, Marte Lill Somby, Erika Stöckel og Kristin Tårnesvik.

Utstillingsplakaten er illustrert og designet av Kine Yvonne Kjær.

Utstillingen åpner torsdag 30. mai kl. 18-20, og varer til og med 30. juni 2024.

Tirsdag 18. juni: Stand-up med Isalill Kolpus og kuratoromvisning i utstillingen. Les mer om arrangementet her.

Torsdag 27. juni: Kunsthistorie på Kunstnerforbundet #16: Monica Grini — Hvem sin (kunst)historie? Samisk kunst og nasjonale fortellinger. Les mer om arrangementet her.

Gálgat mohkiid, duogŋat gokčasiid er kuratert av kunstner, kurator og kommunikasjonsansvarlig i Kunstnerforbundet, Raisa Porsanger, i samarbeid med kurator Martina Petrelli, Atelier Kunstnerforbundet.

Utstillingen er støttet av Sametinget, Fritt Ord og Finsk-norsk kulturinstitutt.

Takk til Kunst på Arbeidsplassen for utlån av John Savios arbeider, til Manndalen Husflidslag, Norsk Folkemuseum og Nasjonalbiblioteket for velvillig bistand.

Vádjoleaddji ruona váimmus - I vandrerens grønne hjerte (2024) — Mary Ailonieida Sombán Mari
Ut i vide verden (2023) — Bente Geving
Rátnu (2024) — Márjá Karlsen