Oslo Art Weekend
13.10.24, kl. 16:00

Kunstnersamtale med Ann Iren Buan og Eivind Hofstad Evjemo

Vi ønsker velkommen til en finissage og kunstnersamtale med Ann Iren Buan og Eivind Hofstad Evjemo søndag 13. oktober kl. 16.00-17.00 i forbindelse med Oslo Art Weekend.

Vi avslutter både denne utstillingsperioden og Oslo Art Weekend med en finissage og kunstnersamtale med Ann Iren Buan og Eivind Hofstad Evjemo på søndag 13. oktober. Dette er siste visningsdag av Buans utstilling Kom du bare nærmere. Hofstad Evjemo er forfatter og har skrevet den poetiske teksten På vår side som følger Buans utstilling. Arrangementet foregår i Overlyssalen, er gratis og åpent for alle. Enkle forfriskninger.

På vår side

Så faller lyset gjennom trærne. En mor sover i sengen, med kroppen som et vern mot barnet ved siden av. Bak dem ligger natten. Lakener og vaske­vanns­fat har for lengst blitt kokevasket, de blodige papir­arkene har blitt brent i samme ovn som organer og ampu­tasjoner. En ung snekker vil straks våkne uten hånd og ønske seg et stort glass appelsin­juice. Rommene skal nulles. Dette er sommerens barn­dom. Det nyfødte skal våkne og trilles over terskel­løse rom. Snart skal det innta kontur og bli noe mer enn bare et mirakel. Det er i en slik balanse man ønsker at verden skal fortsette. Der maten finner munnene. Der stjerne­bilder er lesbare. Der man kan strekke hånden fram og berøre det man elsker. Barnet begynner snart å utforske gråtens nyanser. Det skal lenge tro at det i enden av et skrik alltid finnes et men­neske. Kom du bare nærmere.

Les hele teksten her.

Ann Iren Buan
(f. 1984) bor og jobber i Oslo. I sin praksis utforsker Buan begrepene forfall og ødeleggelse gjennom tegning og skulptur. Buan er interessert i kontrasten mellom det skjøre og det monumentale, og arbeider med sårbare og ustabile verk som omgir og fysisk konfronterer betrakteren. Hennes verk ser ut til å være i en kontinuerlig tilstand av ruinering, noe som forsterkes av hennes valg av materialer. Tilsyne­latende på randen av kollaps, insisterer verkene på en fortsatt eksistens og blir ofte brukt som elementer i nye kunstverk i en syklus av forfall og fornyelse. Farge er et viktig aspekt ved hennes kunstnerskap, og hun benytter ofte dype og intense toner. For henne er farger ladet med følelser og karakter; den kan være forblåst, avvisende eller forførerisk. Buans kunst minner oss om den skjøre og kaotiske tilværelsen vi lever i.

Eivind Hofstad Evjemo (f. 1983) er forfatter og har gitt ut seks skjønnlitterære bøker: fem romaner og en diktsamling. Han har tidligere også samarbeidet med Ann Iren Buan, og har blant annet skrevet et kapittel i boken Ann Iren Buan. Around Us Surround Us (Uten tittel forlag, 2018), og vært redaktør for og skrevet en samtaletekst med Buan i boken Så i asken slik at ingenting går (TILT forlag, 2017).

Ann Iren Buan, Kom du bare nærmere. Oversiktsbilde fra utstillingen i Overlyssalen.

Arrangementet er et formidlingstiltak i regi av Atelier Kunstnerforbundet, et skreddersydd utviklingsprogram og produksjonslokaler for kunstnere i Kunstnerforbundets egne lokaler og er støttet av Sparebankstiftelsen, Talent Norge og Fritt Ord.

Arrangementet foregår i 1. etasje med trapper fra gateplan. Kunstnerforbundet er ikke universelt utformet, men vi arbeider med et langsiktig prosjekt for å bedre tilgangen til bygget. Ta gjerne kontakt dersom du har spørsmål om tilgjengelighet.