Terje Grøstad er like jordnær og balansert som kritikerne har
karakterisert hans tresnitt.
Men disse forenklete, stemningsfulle landskapsskildringene fra Telemarks
og Listas natur har vunnet publikums hjerter i 60 år. Bilder om det
enkle menneskets gode liv, nærhet med jord og skog og alt som gror. Han
sier ikke så mye, men det han sier, er klokt og enkelt. Og langt mindre
vil han skryte av egne meritter, som nesten 40 kirkeutsmykninger,
innkjøp av viktige samlinger som Nasjonalmuseet, Bergen Billedgalleri,
Lillehammer bys kunstgalleri og Nationalmuseum i Stockholm, og som
illustratør av flere viktige ikoner og praktutgivelser i norsk
litteraturhistorie. Flere ganger i løpet av de nærmeste timene sier han
nøkternt:
Jeg morer meg, jeg, og holder på med det jeg synes er gøy. Selv 60 år
etter at han trykket sitt første tresnitt med et motiv hentet fra
hønsegården.
Men blant publikum er han kanskje mest kjent for sine Iyriske fargetresnitt. Motivmessig er det de frodige norske landskap som star særlig sentralt i Terje Grøstads kunst.
- Siden jeg i 1950 laget mitt første tresnitt, har det vært en del av min hverdag, forteller Grøstad. Tresnittet er den eldste grafiske teknikk vi kjenner. Fargetresnittet har store muligheter til kunstnerisk uttrykk. Det brukes en plate til hver farge. Ofte er det en omstendelig prosess med skjæring, prøvetrykking og korrigering av plate og farger for det blir et ferdig resultat. Jeg liker materialets motstand, og dette at det krever noe rent håndverksmessig. Redskapen som blir brukt preger også arbeidet, med treskjærerjernenes spor i platene. Det er inspirerende å arbeide med tregrafikk, sier Grøstad.
Rolige, avstemte fargeakkorder preger Terje Grøstads bilder, og vi fornemmer en slags mollstemt høysang til tilværelsens blå timer og til det enkle menneskets gode liv, nærhet med jord og skog og alt som gror.