Beth Wyller

--
Arbeid for gulv (detalj) (2014) — Beth Wyller
Fat (2011) — Beth Wyller
Arbeid for gulv (detalj) (2014) — Beth Wyller
Arbeid for vegg (2014) — Beth Wyller
Arbeid for gulv (detalj) (2014) — Beth Wyller
Arbeid for vegg (detalj) (2014) — Beth Wyller
Fat (2008) — Beth Wyller
Gulvform (2006) — Beth Wyller
Arbeid for vegg (detalj) (2014) — Beth Wyller
Arbeid for vegg (detalj) (2014) — Beth Wyller
Arbeid for vegg (detalj) (2014) — Beth Wyller
Turkis form (2006) — Beth Wyller
Arbeid for gulv (detalj) (2014) — Beth Wyller
Arbeid for gulv (detalj) (2014) — Beth Wyller
Arbeid for vegg (2014) — Beth Wyller
Arbeid for gulv (2014) — Beth Wyller
Fat (2010) — Beth Wyller
Oversiktsbilde fra utstillingen (2014) — Beth Wyller

Innledning til utstillingsåpningen 10.04.2014

Beth Wyller er en kunstner som har vært en viktig formidler av den keramiske tradisjonen i flere tiår. Allerede i 1983 stilte hun ut første gang i Kunstnerforbundet. Siden har hun bidratt ved betydningsfulle norske mønstringer i utlandet, og hun har mottatt utmerkelser både internasjonalt og hjemme i Norge for arbeidene sine.
I vindussalen har hun valgt å gjøre en to-delt presentasjon. Hun viser et veggmontert verk som består av 18 store fliser, og på gulvarealet innenfor har hun stablet en hel koloni av stående takstein, nærmere bestemt mønepanner. Altså fliser og takstein – gjenstander fra helt forskjellige bruksområder enn kunsten men som i kraft av sitt materiale leire, likevel har klar relevans til Beths virksomhet. Også gjenstandenes former relaterer seg til keramisk praksis: kvadratiske flater hvor et fortellende bildespråk får utfolde seg, og splittede rørformer som gir assosiasjoner til voluminøse krukker og kropper.
Flisene er påført konkrete motiver av hverdagslige ting som bøtter og krakker. Går man nærmere innpå, åpenbarer det seg videreføringer av motivene gjennom rytmiske gjentakelser og forskyvninger. Språket glir over fra konkret lesbart til poetisk antydende. Det oppstår rike ornamentale framstillinger som binder i hop alle flisene i montasjen til ett samlet bilde.
I kontrast til dette sanselige, nedtonede formspråket påberoper verket med taksteinene en helt annen oppmerksomhet. Det stiller seg til skue med sår og defekter fra taksteinenes 100 år lange bruksperiode i værutsatt høyde. Her har Beth funnet fram til et ekspressivt uttrykk hvor svart og hvit og grønn glasur har fått renne fritt på den rensede, rå terrakottaen.
Utstillingens to prosjekter illustrerer Beths forståelse av hvordan arkaiske former kan være et reservoar for en kunstnerisk refleksjon, både når hun tar fatt på ferdigproduserte ting og når hun bygger dem med egen håndkraft fra bunnen av. Hun får med høy grad av presisjon fram det nærværet som ligger forankret i keramikken som jordbundet materiale. Når hun insisterer på en repeterende fortellerform, sier det mye om hennes høye estetiske kompetanse. Det sier like mye om at keramikk som fag alltid har vært knyttet til dagliglivets evige runddans av gjentakende handlinger. I gallerirommet blir forankringen til menneskers liv og levnet verdifull både som metafor og som materiell framtoning.

Født i 1947

UTDANNELSE
Statens Kunstakademi, skulptur, 1976-80
Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, 1971-75

SEPARATUTSTILLINGER (i utvalg)
Nääs Konsthantverk, Gøteborg, Sverige, 2011
Dagali museum, Norge, 2010
Kaolin, Stockholm, Sverige, 2010
Galleri Kunst1.no, Sandvika, Norge, 2009
Collect 2009. London, England, 2009
Aalesund Kunstforening, Ålesund, 2008
Galleri Norske Grafikere, Oslo, 2008
Galleri Trafo, Asker, Oslo, 2008
RAM Galleri, Oslo, 2001
Trøndelag Kunstnersenter,Trondheim, 2000
Poesifestivalen i Son, 2000
Kunstnersenteret i Kristiansand, 1996
Nordenfjeldske kunstindustrimuseum, Trondheim, 1989
Visningsrommet, USF, Bergen, 1989
Kunstnerforbundet, Oslo, 1997, –83

KOLLEKTIVUTSTILLINGER (i utvalg)
Galleri Format, Oslo, 2011
”Le Cru & Le Cuit”, Paris, Frankrike, 2010
”TAMA, offergaver og kriserite”, Domkirkeruinene på Hamar og Trondheim, 2009
Collect 2009, London, 2009
The 4nd World Biennale 2007 (CEBICO), Korea, 2007
“Modern Masters”, München, Tyskland, 2007
“Nordisk Konsthandverk”, Varberg Fastning, Sverige, 2005
“Typisk norsk?”, Vigelandsmuseet, Oslo/Hamburg, 2005
“Norwegian Crafts”, Flow Gallery, London, England, 2005
“Norvegen heute-keramisch” Hetjens Museum, Düsseldorf, Tyskland, 2004
“The shape between Continuity and Inovation”, Faenza, Italia, 2003
The 2nd World Biennale 2003 (CEBIKO), Korea, 2003
Keramik aus Norwegen, München, Tyskland, 2002
Verkstedutsalget i Gabelsgate, Oslo, 1980-90
Ilåd, Hå gamle prestegård, Jæren, 1999
Contemporary Norwegian Ceramics, Amsterdam, Nederland, 1999
Bomuldsfabrikken, Arendal, 1998
Keramisk ekspresjonisme, keramikmuseet Grimmerhus, Middelfart på Fyn, Danmark, 1997
Olympiautstillingen, Kunstnernes Hus, Oslo, 1994
Blås och Knåda, Stochholm, Sverige, 1991
Galleri Ram, Oslo, 1990
Nordisk keramikk, Galleri F15, Jeløya, 1990
Keramikk som utsmykking, Kunstnerforbundet, 1984
Frysja på by`n, Kunstindustrimuseet i Oslo, 1983

INNKJØP (i utvalg)
Fondet for innkjøp av Norsk Kunsthåndverk, 2008, 2005, 2004, 2000, 1997
Sørlandets Kunstmuseum, Kristiansand, Norge, 1996
Kunstindustrimuseet i Oslo, 1996, –88
Norsk kulturråd, 1990, –88, –83
Vestlandske Kunstindustrimuseum, Bergen, 1990
Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum,Trondheim, 1984, –89
Riksutstillingene, 1983

UTSMYKKINGER (i utvalg)
Skui skole, Bærum, 2004
Storebrandbygget, 1998
Staoilbygget på kolsnes, 1995
Stovner politistasjon, 1993
Statoilbygget, 1993
Stange videregående skole, 1990
Holmlia jernbanestasjon, 1987
Ryen sykehjem, Oslo, 1986
Nye Folkets Hus, Oslo, 1985
Norges ambassade i Riyadh, Saudi Arabia, 1985
Elverum lærerhøgskole, 1984
Gardeleiren i Oslo, 1981

PRISER
Special Prize, WOCEF, Korea, 2007
Special Prize, WOCEF, Korea, 2003
Oslo bys kulturstipend, 2003
Kunsthåndverkprisen, 1996

Motta nyhetsbrev

Nyhetsbrevet sendes ut i forkant av utstillinger, samt ved kunstnersamtaler og andre viktige hendelser.

Personvern