Beth Wyller
Arbeid for gulv (2014) — Beth Wyller
Oversiktsbilde fra utstillingen (2014) — Beth Wyller
Arbeid for gulv (detalj) (2014) — Beth Wyller
Arbeid for gulv (detalj) (2014) — Beth Wyller
Arbeid for gulv (detalj) (2014) — Beth Wyller
Arbeid for vegg (2014) — Beth Wyller
Arbeid for vegg (2014) — Beth Wyller
Arbeid for vegg (detalj) (2014) — Beth Wyller
Arbeid for vegg (detalj) (2014) — Beth Wyller
Arbeid for vegg (detalj) (2014) — Beth Wyller
Arbeid for vegg (detalj) (2014) — Beth Wyller

Wyller arbeider mot uttrykk og fortellinger som er nye, samtidig som de har dyp forankring i keramiske tradisjoner. Leirgods som materiale bærer med seg allmenne assosiasjoner fra keramikkens historie og blir en del av det kunstneriske språket. En sterk interesse i Beth Wyllers arbeid er å forfølge hvordan små forskyvninger og endringer påvirker det kunstneriske uttrykket.

Arbeidet til utstillingen har gått i to retninger:

Takstein
Steinen som er brukt i utstillingen er nærmere 100 år gammel.

Takstein er en del av det keramiske faget som omgir oss i hverdagen. De inneholder et stort spekter av uttrykk i en tilbaketrukket tilværelse. Med enkle grep flytter Wyller taksteinen ut av denne virkeligheten og inn i en annen. Steinen er gjennom brenning renset for mose og skit. Ny glasur dekker delvis over terrakottafargen, bruksassosiasjonene tones ned og taksteinen løftes fram som den abstrakte form den er, samtidig som det opprinnelige stillferdige, men rike uttrykket klinger med.

Store fliser
I utstillingen vises en rekke store keramiske fliser.

Bøtter og krakker er hverdagsobjekt i likhet med takstein, og er som tegning enkle nok til at små forskyvninger i bildet gjør stor forskjell. Flisene er preget mens leira er våt, og glasur i mange brenninger er brukt som verktøy for langsomt å bygge opp motivet. Uttrykk blir til underveis, oppdages underveis, gjennom små variasjoner.

Wyller har utdannelse både fra keramikk på Statens håndverks- og kunstindustriskole og skulptur på Statens kunstakademi. Med denne bakgrunnen beveger hun seg kontinuerlig mellom bilde, skulptur og bruksting. Hun undersøker grunnleggende former og deres variasjonsmuligheter både når hun uttrykker seg i flaten og i den romlige dimensjonen. I en serie krukker fra 1990-tallet markerte hun seg spesielt med et nærværende ekspressivt formspråk. I 1996 ble hun tildelt Kunsthåndverkprisen for tre slike krukker. I 2003 og 2007 ble hun tildelt «Special Prize» på World Ceramic Biennale i Korea, for en serie hvite fat og to store enkle skåler.

I perioden 2006-2008 samarbeidet hun nært med billedkunstner Randi Eilertsen i prosjektet «2 uten tittel» som munnet ut i en stor utstilling i Galleri Trafo i Asker. Her tok Wyller bokstavelig talt «bunnen ut av krukka». Dette åpnet en ny dør inn i en velkjent tradisjon i det keramiske faget: bruken av elementet og repetisjonen. Disse arbeidene peker fram mot denne utstillingens flise- og taksteinarbeider.

Wyller har gjennom sitt kunstneriske arbeid siden 1980-tallet oppnådd en solid posisjon. Hun har hatt en rekke utsmykkingsoppdrag og arbeidene hennes er innkjøpt av alle tre kunstindustrimuseer. Hun har stilt ut på profilerte gallerier i Norge og deltatt i en rekke internasjonale mønstringer.

Motta nyhetsbrev

Nyhetsbrevet sendes ut i forkant av utstillinger, samt ved kunstnersamtaler og andre viktige hendelser.

Personvern