Kroppens bevegelser
Samtidig muliggjøres maleriene av kroppens helt konkrete bevegelser. Maleriene er forsøk på å oppnå en konsentrert tilstedeværelse i dramaet som utspiller seg mellom lerretet, malingen og kunstneren i forlengelsen av verden rundt. Det krever en egen type fysikalitet:
– Skal jeg få det som jeg vil, må det skje rått og direkte. Det er ikke noe jeg planlegger i forkant, men den måten det faller meg naturlig å bruke penselen på, forklarer Nilsen.
– Energien fra kroppen forløses i penselstrøkene, og blir liggende der. Det blir en slags dans mellom meg og lerretet.
Maleriene, preget av dynamikken mellom impulsive penselstrøk og robuste, nesten egenrådige fargepartier, har å gjøre med måten kroppen brukes på under arbeidet. Det samme gjelder formatene, omtrent like lange og høye som Nilsen selv.
– Jeg har malt meg inn i størrelsene. Om jeg velger andre formater, blir det en helt annen måte å bruke kroppen og penslene på.
Malingsflekker på gulvet og pigmentflekker på veggene vitner om en arbeidsmetode hvor maling veksles mellom å påføres lerretet både liggende og stående. Først når maleriet har kommet til det punktet at det både “viser fram og bevarer sin egen hemmelighet”, anser han det fullført.
Det er i denne prosessen hvor maleriet krever en tvetydig tilstedeværelse, at motivene trer fram. Eller snarere at selve denne tilstedeværelsen tilkjennegir seg, forklarer Nilsen.
– Det er dette nærværet som er disse malerienes egentlige anliggende.