Kunstnerforbundet viser i vår en separatutstilling med malerier av Asle Nilsen, kanskje best kjent for sitt arbeid i kunstnerkollektivet Verdensteateret. I samtale med praksisstudent Amanda Schøyen snakker han her om naturens hemmeligheter, dansende arbeidsmetoder og sin livslange befatning med oljemaleriet.
Forhandling og forvandling – I samtale med Asle Nilsen
Store lerreter, gestiske strøk og sterk fargebruk. Maleriene til Asle Nilsen vibrerer mot de høyreiste, grå murveggene i lagerlokalet på Alnabru. Her, i hjørnerommet i en gammel industribygning han deler med kunstnerkollektivet Verdensteateret, er han i ferd med å forberede utstillingen In a month, in three days, in twenty years, we will have the sun in our pockets, som vises i Vindussalen og Kabinettet 13. april – 28. mai.
De ferdige maleriene er satt opp i en slags kø langs veggene. Sammen utgjør de en borg ut mot det store, åpne rommet utenfor, som Verdensteateret bruker som prøvescene og studio. I midten sitter Nilsen, ved siden av et viltvoksende tårn av malingsbegere.
– Har du alltid jobbet slik, med disse formatene og fargene?
– I det siste har jeg følt et behov for et lettere, mer pustende uttrykk. Men i dag, som for 45 år siden, er det maleriet det dreier seg om. Kanskje mer enn motivet.
Sammen med Verdensteateret som han var med på å grunnlegge i 1986, har han i flere år jobbet multimedialt og audiovisuelt med større sceneproduksjoner. I Norge har gruppen hatt fremføringer på blant annet Henie Onstad Kunstsenter, Black Box Teater og Kunstnernes Hus.
Parallelt har Nilsen hele tiden hatt sin egen praksis med maleriet.
Uforutsigbar prosess
Siden begynnelsen som kunstner, er det likevel, som Nilsen påpeker mens han sitter i landskapet av lerreter, maleriet som en særegen størrelse som har opptatt – og utfordret ham.
– Det er en pågående forhandlingsprosess mellom meg selv og maleriet. Selv om det er jeg som påfører malingen, slipper jeg ikke unna det hvis jeg gjør noe verket ikke selv vil. Da blir det mislykket.
For en maler som i hovedsak jobber med tynne, laserende farger, hvor hvert nye strøk eller lag med maling påvirker det forrige, er dette en skjør dynamikk. Lite skal til før påføringen overmanner maleriets egenvilje. Det er en prosess preget av uforutsigbarhet, forklarer Nilsen. Utfordringen blir å oppnå en form for "kontakt" underveis.
Utstillingstittelen, In a month, in three days, in twenty years, we will have the sun in our pockets, reflekterer denne lunefullheten.
– Tittelen er et bilde på min følelse av hvordan det er å være menneske i dag, i en verden der det stadig slippes løs krefter vi ikke vet konsekvensene av. En følelse av å leve i en ustabil verden der store endringer kommer i et stadig økende tempo. Å fingre med en sol i lomma virker som noe svært ustabilt og farlig.
Tittelen blir et bilde på menneskets ultimate beherskelse og utnyttelse av naturen. Forbindelsen med maleriene er mer gåtefull.
– Men altså – i en slik verden står jeg og maler.
Kroppens bevegelser
Samtidig muliggjøres maleriene av kroppens helt konkrete bevegelser. Maleriene er forsøk på å oppnå en konsentrert tilstedeværelse i dramaet som utspiller seg mellom lerretet, malingen og kunstneren i forlengelsen av verden rundt. Det krever en egen type fysikalitet:
– Skal jeg få det som jeg vil, må det skje rått og direkte. Det er ikke noe jeg planlegger i forkant, men den måten det faller meg naturlig å bruke penselen på, forklarer Nilsen.
– Energien fra kroppen forløses i penselstrøkene, og blir liggende der. Det blir en slags dans mellom meg og lerretet.
Maleriene, preget av dynamikken mellom impulsive penselstrøk og robuste, nesten egenrådige fargepartier, har å gjøre med måten kroppen brukes på under arbeidet. Det samme gjelder formatene, omtrent like lange og høye som Nilsen selv.
– Jeg har malt meg inn i størrelsene. Om jeg velger andre formater, blir det en helt annen måte å bruke kroppen og penslene på.
Malingsflekker på gulvet og pigmentflekker på veggene vitner om en arbeidsmetode hvor maling veksles mellom å påføres lerretet både liggende og stående. Først når maleriet har kommet til det punktet at det både “viser fram og bevarer sin egen hemmelighet”, anser han det fullført.
Det er i denne prosessen hvor maleriet krever en tvetydig tilstedeværelse, at motivene trer fram. Eller snarere at selve denne tilstedeværelsen tilkjennegir seg, forklarer Nilsen.
– Det er dette nærværet som er disse malerienes egentlige anliggende.
Mystikk i dynamikk
Noen uker senere, når maleriene har ankommet Kunstnerforbundet, er deres selvstendighet tydelig på flere enn én måte. Utvalget er kortet betraktelig ned, og køen av lerreter har blitt til seks verk. Motivene er abstrakte, men ser man på dem en stund, dukker det opp anelser av gjenkjennelige naturformer.
– Jeg jobber jo abstrakt, og veldig intuitivt. I hvert fall til å begynne med. Men sånn som her, kommer det plutselig inn en trestamme.
Nilsen, stående midt i rommet hvor utstillingen er i ferd med å monteres, peker mot et av bildene.
– Det har nok å gjøre med naturopplevelser gjennom min barndom. I skogen kunne jeg spørre og få svar i et annet språk enn det som kan uttales eller skrives.
Assosiasjoner til det nordiske maleriet med sine tette forbindelser til naturen, melder seg raskt når Nilsen forklarer. Men for Nilsen er det først og fremst maleriet som en tilstand som står sentralt. Maleriets ordløshet tillater en helt egen formidling av stemninger og følelser, som samtidig gjør disse påsynene flyktige og uhåndgripelige. Det er mystikken i denne dynamikken han prøver å fange opp når han maler.
– Jeg er ikke så glad i ideologiske postulater, forklarer han.
– Jeg vil at det skal være som en naturopplevelse. Naturen sier noe til oss uten å ha en intensjon eller et ønske om å ville deg noe. Det er også påstanden i maleriene.
Skrevet av Amanda Schøyen i forbindelse med praksisemne i kunstformidling ved Universitetet i Oslo.
Les mer om Asle Nilsens utstilling In a month, in three days, in twenty years, we will have the sun in our pockets som vises i Vindussalen og Kabinettet 13. april – 28. mai 2023.
Publisert 2. mai 2023
Sist oppdatert 2. mai 2023