Lagerstatus / storage status

Lagerstatus / storage status presenterer et utvalg arbeider fra Kunstnerforbundets kunstlager og salgsavdeling. Prosjektet introduserer abstrakt maleri, steingods, smykkekunst, collageskulptur og trearbeider ved 11 arbeider fra syv kunstnere.

Lagerstatus er et formidlingsprosjekt av student Eira Solvang. Eira studerer kunsthistorie ved Universitetet i Oslo og har i emnet Praksisemne i kunstformidling definert og arbeidet med prosjektet som praktikant ved Kunstnerforbundet.

For videre informasjon om kunstnere, arbeider eller kjøp av kunst, kontakt Kunstnerforbundet via e-post eller ring 23 31 02 40.

ENGLISH

Storage status presents a selection of works from Kunstnerforbundet's art storage and sales department. The project introduces abstract painting, stoneware, fine art jewellery, collage, and wood sculpture through 11 works by seven artists.

Storage status is a mediation project by student Eira Solvang. Eira studies Art History at the University of Oslo, and during a practical course on mediation of visual art she has defined and worked with the project as an internship at Kunstnerforbundet.

For further information on artists, works, or buying art, please contact Kunstnerforbundet on e-mail or phone +47 23 31 02 40.

Utvalgte arbeider fra Kunstnerforbundets kunstlager
Utvalgte arbeider fra Kunstnerforbundets kunstlager.

Olaf Tønnesland Hodne - Opalskjold på amazonittpodie og Safirvindu på rosenkvartspodie (2021)

Olaf Tønnesland Hodne (f. 1990) arbeider med stein, krystaller og mineraler som medium og materiale. Kunstnerens arbeider forener tradisjonelle teknikker og syntetiske materialer. Hodne beskriver Opalskjold på amazonittpodie og Safirvindu på rosenkvartspodie ved ordene "syntetisk edelsten, geologisk identitet, heraldikk".

Kunstneren har en BFA og MFA i Medium- og materialbasert kunst fra Kunsthøgskolen i Oslo (KhiO).

I april 2022 ble Hodne tildelt Stiftelsen Scheiblers pris for Kunsthåndverk 2021.

Opalskjold på amazonittpodie (2021) — Foto: Thomas Tveter
Safirvindu på rosenkvartspodie (2021) — Foto: Thomas Tveter
Jeg hører ikke til (2018) — Foto: Thomas Tveter

Andrea Scholze - Jeg hører ikke til (2018)

Andrea Scholze (f. 1988) arbeider med keramikk og skulptur. Ved Scholzes robuste og animalske keramikkskulpturer reflekterer kunstneren rundt isolasjon, intimitet, menneskets evolusjon og individets eksistens. Scholze beskriver Jeg hører ikke til ved ordene "tilhørighet, tilværelse, liten".

Fra april 2022 er Scholze aktuell med separatutstillingen Å bare være til ved KRAFT i Bergen. Kunstneren deltar i 2023 i Eckbos Legat Jubileumsutstilling og er nominert til Eckbos Legat Jubileumsstipend.

Jeg hører ikke til (2018) — Foto: Thomas Tveter

Ilija Wyller - U.T. (2020)

Ilija Wyller (f. 1987) arbeider med abstrakt maleri og skulptur. Kunstnerens abstrakte arbeider er maleriske eksperimenter med base i persepsjon, assosiasjon og fysiske og mentale endringer. Wyller beskriver arbeidene U.T som "ærlige, energiske, vonbrotne".

Kunstneren har en BFA og MFA fra Kunstakademiet - Institutt fra samtidskunst i Bergen (UiB).

Fra mai 2022 er Wyller aktuell med separatutstillingen DIRT JELLY ved Galleri Opdahl i Stavanger.

U.T (2020) — Foto: Thomas Tveter
Selfie mask (2016) — Foto: Thomas Tveter

Helene Duckert - Selfie mask (2016)

Helene Duckert (f. 1988) arbeider med assemblage, collage og installasjon. Kunstneren fungerer som urban arkeolog ved å restituere og resirkulere avfallsmateriale som kunstobjekter og slik kritisere samtidens overkonsum, samt konservative og ekskluderende definisjoner av hva kunst er. Duckert beskriver Selfie mask ved ordene "selvransakelse, dissosiasjon, skjørhet".

Ved Høstutstilligen i 2021 debuterte Duckert med to arbeider fra serien Haar.

Jennie Bringaker - Hånd og Maske (2020)

Jennie Bringaker (f. 1978) arbeider med keramikk, skulptur, tegning og maleri. Ved kunstnerens figurative arbeider kombineres det rituelle, kultiske og arkaiske i objekter som reflekterer det fortidige, samtidige og fremtidige. Bringaker beskriver Hånd og Maske ved ordene "skjold, ønske, beholder".

Kunstneren har en BFA i Scenografi fra Universitetet i Oslo (UiO) og en MFA i Studio Art fra New York University.

Fra mai 2022 er Bringaker aktuell med Hjernelabyrinten ved Munchmuseet i Oslo.

Hånd (2020) — Foto: Thomas Tveter
Maske (2020) — Foto: Thomas Tveter

Sigve Knutson - Burl Sculpture no. 1 (2021)

Sigve Knutson (f. 1991) arbeider med treverk, keramikk, metall og tegning. Ved anvendelse av tradisjonelle teknikker, samt eksperimenter med materialer, skaper kunstneren intuitive arbeider med skulpturelle og organiske kvaliteter. Knutson beskriver Burl Sculpture no. 1 med ordene "materialitet, intuitivt, utforskende".

Kunstneren har en MA i Contextual Design fra Design Academy Eidhoven.

Vår 2022 er Knutson aktuell med utstilling ved Carwan Gallery i Athen.

Burl Sculpture no. 1 (2021) — Foto: Thomas Tveter
Servering med østers, grodlår (2021) — Foto: Thomas Tveter

Nellie Jonsson - Servering med østers, grodlår og Märklig Fjäril (2021)

Nellie Jonsson (f. 1992) arbeider med keramikk og maleri. Kunstnerens arbeider fremmer ikke det ekstraordinære, men hyller hverdagen og objektene man anvender daglig ved humor, vitalitet og pasteller.

Vinter 2022 var Jonsson aktuell med gruppeutstillingen Zea Mays ved RAM Galleri i Oslo.

Märklig Fjäril (2021) — Foto: Thomas Tveter

Publisert 10. mai 2022