Nytt styre i Kunstnerforbundet

Generalforsamlingen i Kunstnerforbundet har valgt Ingrid Lønningdal som ny styreleder, med John Raustein som nestleder.

Kunstnerforbundet holdt generalforsamling mandag 9. mai. Det var første ordinære generalforsamling som var mulig å holde i Kunstnerforbundet siden 2019, under pandemien har den foregått digitalt. Kunstnerforbundet er en kunstnerstyrt visnings- og formidlingsinstitusjon som er organisert som et idealistisk aksjeselskap med 150 samtidskunstnere som aksjonærer.

Ingrid Lønningdal ble valgt som ny styreleder og overtar stafettpinnen etter Mattias Härenstam som har sittet som styreleder siden 2020. John Raustein fortsetter som nestleder. Styret for øvrig består av ordinære styremedlemmer Geir Harald Samuelsen, Mari Slaattelid og Margareta Bergman, samt Pearla Pigao som ble valgt inn som nytt varamedlem.

Det nye nominasjonsutvalget består av Elise Storsveen, Geir Yttervik og Mattias Härenstam.

Ida Madsen Følling ble valgt inn som ny aksjonær.

Det ble holdt ett minutts stillhet for aksjonærer som har gått bort de siste tre årene: Trond Botnen (1937-2019), Guttorm Guttormsgaard (1938-2019), Gunnar Torvund (1948-2019), Svein Strand (1934-2020) og Annasif Døhlen (1930-2021).

Generalforsamlingen ønsket velkommen til Lars Sture som trer til som ny daglig leder i Kunstnerforbundet i august. Kjersti Solbakken går av til sommeren etter fem år som daglig leder.

Les mer om Kunstnerforbundet og aksjonærene.

Les Kunstnerforbundets vedtekter.

Portrett av Ingrid Lønningdal.
Ny styreleder i Kunstnerforbundet, Ingrid Lønningdal. — Foto: Johanna Dietz

Publisert 18. mai 2022