I forbindelse med Bente Sætrang's utstilling En rest av nødvendighet i Kunstnerforbundets overlyssal, ble det publisert en monografi med tekster av Vigdis Hjorth, Tommy Olsson, Gunvor Nervold Antonsen, Ingrid Lønningdal, Maria Inez Rorigues og Jessica Hemmings. Boken er utgitt på Arnoldsche Art Publishing og designet av Bjørnar Pedersen og Sara Risvåg fra Parabol Studio. Redaktør er Nina M. Schjønsby.

Det har blitt en vakker, taktil og innholdsrik bok. Den tegner et bilde av hvordan Sætrangs kunstnerskap har utviklet seg gjennom 40 år med daglig arbeid på atelieret på Frysja. Bidragene belyser en mangefasettert praksis, hvordan hun går løs på kunstneriske problemstillinger - og hvordan hun forholder seg til et større terreng både politisk og kunsthistorisk.

Aller helst skulle vi invitert til feiring og boklansering på Kunstnerforbundet, men på grunn av smitteverntiltak lanserte vi torsdag 19.11. en liten film med Bente Sætrang i samtale med redaktør Nina M. Schjønsby. Bidragsyter Vigdis Hjorth er også med, fra isolasjon i en liten koie i Nordmarka. Vi håper så mange som mulig kan bli med inn i Sætrangs univers, også fra godstolen hjemme.

Praktboken på 250 sider er fullspekket med tekster og vakre bilder. Utstillingen henger til søndag 22. november, så benytt den siste helgen til et besøk - og kjøp med deg boken hjem for et dypdykk i Sætrangs betydelige kunstnerskap. Boken vil også være til salgs i etterkant av utstillingen.

Publisert 21. november 2020
Sist oppdatert 21. november 2020