En rest av nødvendighet
En rest av nødvendighet (2020) — Bente Sætrang
Flying pipes (2020) — Bente Sætrang
Back to the Black Road (2020) — Bente Sætrang
Legacy of B II, Legacy of B I (2020) — Bente Sætrang
Zona Rosa (2020) — Bente Sætrang
En rest av nødvendighet (2020) — Bente Sætrang
48 tegninger (2020) — Bente Sætrang
En rest av nødvendighet (2020) — Bente Sætrang
Never look away (2020) — Bente Sætrang
Flying Cones (2020) — Bente Sætrang
Et streif av lykke (2020) — Bente Sætrang

Bente Sætrang
En rest av nødvendighet
Overlyssalen og kabinettet
22.10.–22.11.2020

Bente Sætrangs tekstile utforskning beveger seg i grenselandet mellom analyse og intuisjon, plan og tilfeldigheter, geometriske systemer og logiske forskyvninger. Sætrangs kunstneriske praksis strekker seg tilbake til 1974 og både som aktiv kunstner og som landets første professor i tekstil har hun påvirket og stimulert utviklingen av norsk tekstilkunst i betydelig grad. Mest kjent er hun for sine tegninger av draperier med akryl, billakk, sandpapir og blyanter på røffe presenninger. Et grunnleggende prinsipp for kunstnerskapet handler om å la materialet lede til nye måter å tenke på.

Når hun nå, over 20 år senere, tar opp igjen en teknikk som stod sentralt i hennes etableringsfase, nemlig den komplekse kjemiske innfargingsmetoden indigosol, er det særlig på grunn av indigosolfargens rike fargemessige egenskaper. Indigosol er et kjemisk fargestoff for tekstil, utviklet av det sveitsiske firmaet Bayer i 1920-årene. Fargene brukes stadig sjeldnere grunnet den omstendelige prosessen som ligger bak. Når pigmentet er blandet med kjemikaliene, må man teste oppskriften på materialet og etterbehandle det i svovelsyre. Deretter må det nøytraliseres i lut, kokes og til sist tørkes. Resultatet er en helt særegen dybde og klarhet i fargen som Sætrang møysommelig fremkaller lag på lag.

Utstillingen omfatter ti nye tekstile verk og et førtitalls tegninger i kull og pastell på papir. Arbeidet med de umiddelbare skisseaktige tegningene og den tidkrevende kjemiske innfargingen av tekstil foregår vekselsvis. Der tekstilene bygger på en erfaringsbasert tilnærming dokumenterer tegningene intuitive ideer, eksperimenter og reisenotater. Samspillet mellom tekstilene og tegningene skildrer kontinuiteten som ligger i det kunstneriske arbeidet - den analytiske, men også fysiske tilnærmingen, konsentrasjonen og det å bevege seg rundt objektet - å måle det med sin egen kropp.

I forbindelse med utstillingen publiseres en monografi med tekster av Vigdis Hjorth, Tommy Olsson, Gunvor Nervold Antonsen, Ingrid Lønningdal, Maria Inez Rorigues og Jessica Hemmings. Boken utgis på Arnoldsche Art Publishing og redaktør er Nina M. Schjønsby. Boken lanseres digitalt torsdag 19. november kl 19 med et filmet intervju og opplesning av Vigdis Hjorth.

Bente Sætrang (f. 1946) bor og arbeider i Oslo. Hun er utdannet på tekstillinjen ved tidligere Statens håndverks- og kunstindustriskole i Oslo (SHKS) og kunstakademiet i Poznań i Polen hos professor Magdalena Abakanowicz. Sætrang ble landets første professor i tekstilt kunsthåndverk ved Statens høgskole for kunsthåndverk og design i 1987, hvor hun ledet tekstilutdanningen i perioden 1987–1993. Utvalgte separatutstillinger har funnet sted ved Kunstnerforbundet (2012, 1999 og 1994); SOFT galleri (2008) og Haugar kunstmuseum Vestfold (2002). I perioden 2003–2004 ble den retrospektive utstillingen «Bente Sætrang: Mønster – mening – minner» vist ved Vestlandske Kunstindustrimuseum i Bergen og Kunstindustrimuseet i Oslo.

Hun har også deltatt på gruppeutstillinger som bla Contextile 2020 – Contemporary Textile Art BiennialPortugal (2020); Høstutstillingen, Kunstnernes Hus (2020); KAOSMOS, Oslo Kunsthall (2020); BOA (2018); Galleri Format (2017); Bomuldsfabriken Kunsthall (2016) og Trondheim Kunstmuseum (2010). Sætrangs arbeider er innkjøpt av Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, KODE – Kunstmuseene i Bergen, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Sørlandets Kunstmuseum, Oslo Kommune, Telenor kunstsamling, Norsk Kulturråd og Victoria and Albert Museum. Hun har utført utsmykningsoppdrag for blant annet Norges Bank, Haukeland sykehus, Radiumhospitalet og Forskningsparken.

I 2016 mottok hun Rune Brynestads minnestipend.

Utstillingen er støttet av Kulturrådet, Billedkunstnernes vederlagsfond og Oslo kommune.

Motta nyhetsbrev

Nyhetsbrevet sendes ut i forkant av utstillinger, samt ved kunstnersamtaler og andre viktige hendelser.

Personvern