Tor Børresen
Two of a Kind as One (2012) — Tor Børresen
The End (2013) — Tor Børresen
Oversiktsbilde fra utstillingen (2013) — Tor Børresen

Tor Børresens kunstnerskap kan leses som en legering av humor og alvor hvor sansen for lovmessige tilfeldigheter ofte er materialet for hans verks-produksjon. En aktivitet hvor graden av alvor blir direkte proporsjonal med banaliteten i tingene. Gjennom hans uhøytidelige sjonglering med symbolske systemer tvinges man til å gå i nærkamp med gjenstandenes bakenforliggende betydninger. En øks ligger dolket til marken, myrdet av sin mindre slektning, speiderkniven. En umulig handling, men i slike konstellasjoner oppstår det situasjoner bortenfor det alminnelige og trivielle. Og som forhåpentligvis kan virke som en forstyrrelse i alt det ordinære.
Børresen viser nye skulpturer og objekter i Kunstnerforbundet, hvor alt fra en meterlang “hommage” til Walter De Maria (RIP) står i kontrast til en kneblet elektrisk gitar, og hans noe uvanlige versjon av flaskeskipet.