Marte Eknæs’ utstilling Deflecto er et landskap av strategier,
materialer, objekter, representasjoner og fragmenter. Linjer blir
trukket mellom forskjellige felt og nivåer og mellom detaljer og
helhet.
Samme oppmerksomhet er gitt til åpne og tomme rom som til områder med
høy konsentrasjon, både i enkeltarbeidene og i installasjonen som
helhet. Form er et verktøy som blir brukt bevisst men noen ganger
motsetningsfylt.
Reproduksjon av mening står høyere enn innovasjon.
Skulpturene er gjort av adskilte (flere) deler som er kombinert, men
ikke tilpasset. Når delene fjernes fra sin originale kontekst og får nye
sammenføyninger, tillegges elementene uventede og flertydige roller.
Utgangspunktet for alle arbeidene er en observasjon av vårt daglige
miljø, som så er bearbeidet gjennom fotografi. I utstillingen tar dette
utrykket forskjellige former, som klistremerker på skulpturer og i
collager, som innrammede trykk og som transparente perpendikulære
(vinkelrette) motiver.
Disse seriene av perpendikulære motivene kan noen ganger være
fotografier og noen ganger scannede tegninger eller malerier, trykket på
klebrig film og klistret på pleksiglass. De dokumenterer urbane
strukturer gjennom imaginære nivåer og arkitektoniske perspektiver på
bygningsplasser der man får innsikt i prosjekter under progresjon. Deres
transparente og romlige posisjoneringer i kontrast til flat
veggpresentasjon, tillater den omsluttende arkitekturen og andre
arbeider i omgivelsene å bli inkorporert i verket. Og sammen med
skulpturene som ofte består av flater, linjer og bilder på overflaten,
veksler disse arbeidene mellom to- og tre-dimensjonalitet.
Som en parallell eller et rammeverk, vises en serie tegninger som er
basert på fotografier. Eknæs beskriver sine tegninger som
sammenfletninger mellom detaljdokumentasjoner fra det urbane miljøet og
planer over strukturer som kanskje eller kanskje ikke ble fullført.
Deres abstraksjon er et resultat av en tolkning, fragmentert
representasjon og ofte feilperspektiver. Kildematerialet er ikke lenger
gjenkjennelig, og tegningene er samtidig mer åpne og subjektive.
Fragmenter dukker opp ute av sin opprinnelige sammenheng, blir koblet
sammen med andre deler, isolert, gjentatt, forstørret og
videreutviklet.
I Eknæs’ konstruksjoner kan enkeltelementene fortsatt forbindes med den
opprinnelige sammenhengen de stod i, samtidig som de utfordrer våre
vanemessige erfaringer og stiller spørsmål ved hvordan objekter som er
en del av våre hverdagslige omgivelser påvirker oss og vår atferd.