Maleriene til Nicklas Gahnström kan lett oppfattet som abstrakte. For
Nicklas selv er bildene svært konkret, fordi han i utgangspunktet vet
hvor han skal når han maler. Det betyr ikke at han abstraherer et
konkret motiv, eller at han vet hvordan maleriet kommer til å se ut. Men
han kjenner det igjen når bildet er ferdig.
Nicklas Gahnström er opptatt av det å utforske som metode, og han er
fascinert av hvordan det går an å lage ting, tilsynelatende ut fra
“ingenting”, neste gjennom slump. Men for å oppnå noe ligger det
selvsagt en eller flere strategier bak. I denne prosessen spilles
motsetninger opp mot hverandre, for å se hva som blir stående igjen. Det
kan f. eks. være den evige konflikten mellom det langsomme og det
kjappe; det ordentlige pene, det tilrettelagte i kamp med det rå
temperamentsfulle uttrykket. Det er i utgangspunktet en «fikset» kamp,
da Nicklas vet hvor han skal, og han vil ha en direkthet i uttrykket.
Han vil være tydelig, men også kompleks. - Det kan ta nokså lang tid før
det skjer noe interessant i bildet, sier Nicklas. Noen ganger er det
helt klassiske problemstillinger om det som skjer farger imellom, og
hvordan dette da vil påvirke helheten. Mens andre ganger er det som med
den gordiske knuten. Uansett holder Nicklas på, frem og tilbake med
bildene sine, helt til han blir positivt overrasket. Mye blir derfor
bygget opp og revet ned for så å bygges opp på nytt, slik at
komposisjonen kommer på plass. Han søker en type resonans, noe som
samsvarer med hans egen bildeverden, men som også gjør den større. - Det
er maleriets eget språk som er det interessante for meg, sier Nicklas.
Hva dette mediet spesifikt har å tilby, som jeg ikke finner andre
steder, og fordi det er en glede å se ting vokse frem. I det hele rører
kunstnerskapet mitt også de store eksistensielle temaer som menneskets
forhold til natur og forgjengelighet – men på en indirekte måte. Gjennom
motivene som ofte relaterer til natur og forfall, men også selve måten
jeg jobber på, og de materialer jeg velger å bruke. - Jeg er også
avhengig av materiell motstand, grunnet det uttrykket jeg søker; jeg
bruker bevisst “stygge” materialer som gir nesten umulige
forutsetninger; delvis for å sette meg selv på glatt is i prosessen, men
også for å finne “det vakre i det fule” – eller mer presist, i det
skjøre og forgjengelige. Det er ikke åpenbart, og skal ikke være det,
men jeg prøver i hvert fall å etterlate en tanke om det. - Egentlig er
det en del humor i arbeidene mine også, syns jeg. Det er jo for eksempel
gøy å male. Men bare 5% av tiden!