Sone
Kunstnerforbundet er stolte av å presentere Verena Winkelmanns
utstilling Sone i vindussalen. Winkelmann vil vise en serie nye
fotografier med utgangspunkt i Verdal Fengsel. Dette er et pågående
prosjekt som ble startet i november 2014. I 2017 vil Sone foreligge som
bok. Kunstneren har fått fri tilgang til fengselet og besøkene har gitt
henne innsyn i fengselsvesenet, de innsattes liv og bakgrunn, straff,
plikter, rutiner, arkitektur og omgivelser. Som kunstprosjekt handler
det grunnleggende om å fange inn en del av virkeligheten som vi
vanligvis ikke har tilgang til.
Gjennom fotografiene følger vi Winkelmanns blikk på innsiden og utsiden
av fengselet. Hun har fotografert de innsatte, omgivelsene, møbler,
overvåkningskamera, spor etter føtter i bakken og lakenballer. Verdal
Fengsel er et lavrisikofengsel plassert tett på omgivelsene rundt, det
befinner seg bolighus rett på utsiden og gjennom gjerdene kan man titte
inn i fengselsområdet. De marginale skillelinjene mellom å være innenfor
og utenfor åpner for en refleksjon over det som skiller straff fra
frihet. Fotografiene er vitnesbyrd om livet i fengselet blant annet
knyttet til aktiviteter og plikter. De innsatte utfører ulike typer
arbeid som å vaske, bygge paller og lage mat. Ettermiddagene og kveldene
består i trening, spill eller tv-titting. Soningstiden innebærer en
rotasjon av søvn, mat, aktiviteter og plikter. Det er en rutinemessig
hverdag som innbyr til en annen erfaring enn det den enkelte opplever
utenfor fengselet.
Winkelmann har gått inn i prosjektet med en empatisk holdning. Sone er
forankret i samtaler med de innsatte og en refleksjon over hvordan
kunsten kan formidle en tilstand og omgivelser der alt er tilrettelagt,
overvåket, fylt av plikter og sameksistens mellom mennesker med ulik
bakgrunn. Hva gir mening i en slik tilværelse og hvordan kan kunsten
formidle livet i en overvåknings- og disiplineringsinstitusjon.
Verena Winkelmann (f. 1973) er utdannet ved Hochschule für Buchkunst und
Grafik i Leipzig, hun har holdt en rekke separat- og gruppeutstillinger
i Norge og internasjonalt. Hun er tilknyttet Galerie b2 i Leipzig.
Winkelmann er innkjøpt av Skien Billedgalleri, Nasjonalmuseet og
Leipziger Sparkasse. Hun er blant annet kjent for sitt fotografiske
prosjekt Fathers som også ble utgitt som bok av Teknisk Industri AS. Her
gikk hun inn i et studie av forholdet mellom far og barn.