Ode til en vaskeklut, hymne til en tiger

Det er 40 år siden fagorganisasjonen Norske tekstilkunstnere (NTK) ble stiftet, og dette markeres med en jubileumsutstilling produsert i samarbeid med Kunstnerforbundet. Utstillingen fyller hele Kunstnerforbundet i perioden: 24. mars - 30. april 2017.

Jubileumsutstillingen har fått tittelen Ode til en vaskeklut, hymne til en tiger etter et verk av Gunvor Nervold Antonsen, som blir å finne i utstillingen. Gruppeutstillingen fyller hele huset og vil vise verk fra etablerte kunstnere som Løvaas & Wagle, Tove Pedersen, Britt Fuglevaag,
Hannah Ryggen og Else Marie Jakobsen. I tillegg til yngre kunstnere i startgropen av sin karriere som Line Solberg Dolmen, Ask Bjørlo og Tobias Alexander Danielsson. Verkene som vises i utstillingen er vitnesbyrd om hvordan det tekstile materialet og tekstil som medium tar inn over seg verden både gjennom å belyse store samfunnsstrukturer, maktforhold og miljø, eller ved å være tett på hverdagslivet her og nå. I tillegg til innlånte verk vises nye arbeider fra utvalgte kunstnere, produsert for anledningen. Utstillingen strekker seg også ut til Kunstnerforbundets fasade, og opp over glasstaket i overlyssalen med nyproduserte verk av Margrethe Kolstad Brekke. Utstillingen er satt sammen av Kirsti Willemse (prosjektleder) og John K. Raustein fra NTK og Bente Sætrang og Wenche Volle fra Kunstnerforbundet.

De deltakende kunstnerne på utstillingen er:
Nora Adwan, Gunvor Nervold Antonsen, Ask Bjørlo, Sissel Blystad, Ingrid Bodøgaard, Margrethe Kolstad Brekke, Tobias Alexander Danielsson, Line Solberg Dolmen, Kari Dyrdal, Brit Fuglevaag, Birgit Hagen, Ann Cathrin November Høibo, Else Marie Jakobsen, Gro Jessen, Nora Joung, Ellen Lenvik, Gitte Magnus, Eline McGeorge, Pernille Meidell, Aurora Passero, Tove Pedersen, Hans Hamid Rasmussen, Hannah Ryggen, Ingunn Skogholt, Camilla Steinum, Unn Sønju, Løvaas & Wagle, Carin Wessel/ Birgit Wessel.

Grafikkavdelingen i Kunstnerforbundets andre etasje forvandles til et rikholdig arkiv som forteller Norske tekstilkunstneres historie gjennom pamfletter, tidsskrift, brev og annen dokumentasjon. Utstillingen tar utgangspunkt i året 1972 da unge tekstilkunstnere organiserte seg i «Tekstilgruppa i UKS». Den følger utviklinger og endringer i synet på tekstilkunst, via etableringen av NTK i 1977 og framover mot dagens situasjon hvor SOFT galleri står sentralt i organisasjonens utadrettede virksomhet. Publikum vil ha rikelig med tilgang til informasjon om flesteparten av NTKs 200 medlemmer, og til et utvalg litteratur om tekstilkunst.

Arkivutstillingen er kuratert av Anne Karin Jortveit.

Det utgis en egen publikasjon i forbindelse med jubileet. Publikasjonen Ode til en vaskeklut, hymne til en tiger. Norske tekstilkunstnere 1977-2017 setter fokus på tekstilens nære historie i Norge, gjør nedslag i NTKs fagpolitiske kamp og tekstilkunstens utvikling og undersøker hvilken plass tekstil som metode, materiale og tradisjon har på kunstscenen i dag. Av bidragsyterne kan nevnes Marte Danielsen Jølbo, Anne Karin Jortveit, Runa Boger, Toril Moi, Sissel Ree Schjønsby og Lotte Konow Lund. Den er utgitt på Grapefrukt forlag med Ingvill Henmo, Lise Bjørne Linnert og Sidsel Palmstrøm i redaksjonsgruppen.

I samme periode viser Kari Steihaug utstillingen Syersken i Trastevere i Norske Tekstilkunstneres eget visningssted SOFT galleri.

Motiver fra høydevindkraftens historie (2017) — Margrethe Kolstad Brekke
Denne tråden er dette materialet (2017) — Gunvor Nervold Antonsen
Gamal gard (2017) — Birgit Hagen
Opening (2017) — Ingunn Skogholt