Disse koppene har ikke mistet sjelen
Overlyssalen
Rommet beskytter en orden. Hvert objekt har plass i et hierarki rammet inn av språket. I taket blir et hull, en trafikkåre for materie på begge sider. Rommet pipler ut og blander seg med det som ligger på fortauet.
Koppene pendler rastløst mellom ulike roller. Insisterer på å være utydelige. De er talismaner, stumme statuer, monumenter over hverdag og pauser.
Madrassene svarer til idealer om symmetri og velvære, modellert etter en mal der mennesket er målestokken. Kroppene er elastiske klumper, likere underlaget enn antatt. Sammen danner de stabler av ujevn kontur.
Utstillingen Disse koppene har ikke mistet sjelen er Johanne
Hestvolds første separatutstilling på Kunstnerforbundet. Hestvold
undersøker gjennom sin totalinstallasjon et mangfold av kunstneriske
problemstillinger som forholdet mellom funnet og formet materiale,
mellom representasjon og abstraksjon. Gjennom subtile forskyvninger
skaper Hestvold verk som like mye handler om formale problemstillinger
som form, komposisjon, materialbruk som objekters relasjon til rommet og
betrakteren.
Glasstaket i Overlyssalen er i utstillingen transformert til en
installasjon gjennom funnet materiale fra Kunstnerforbundet og fra
galleriets umiddelbare nærområde. Ett teppe, en krok, en euro,
motorolje, kaffe, småstein og mye mer, oppnår gjennom Hestvolds
utstilling en ny funksjon og lesning, og på denne måten synliggjør
kunstneren objektenes ustabile tilværelse. På gulvet presenteres en
serie skulpturer i støpt, grov betong som er formet etter ulike
massasjeseng-modeller. Skulpturene fremstår som tvetydige objekter hvor
potensialet for å ta de i bruk er tilstede ved å innby til at man kan
legge seg ned og på den måten oppleve utstillingen fra et nytt
perspektiv. Samtidig skaper lesningen av massasjesengene som skulptur en
form for avstand som i motsetning til å forstå de som bruksobjekter
innbyr til en semantisk lesning, og hvor man som publikum inntar en mer
tradisjonell betrakter-rolle.
Johanne Hestvold (f. 1988) studerer for tiden ved masterprogrammet på Konsthögskolan i Malmö, i 2013 ble hun utaksaminert med BA fra Kunst- og Designhøgskolen i Bergen. I tillegg til diverse gruppeutstillinger har hun hatt separatutstillinger på galleri Cinnnamon (2016), Tag Team Studio (2015), Lynx (2014) og Trafo Kunsthall (2013). Arbeidene hennes har nylig vært vist på Astrup Fearnley Museet (2017), Kunstnernes Hus (2016), DAMA (2016), CODE (2016), Seljord Kunstforening (2016) A Palazzo gallery (2016) og Stavanger Kunstmuseum (2016). Hestvold er representert av galleri Cinnnamon i Rotterdam.