Øvelser
Kalket knute (detalj) (2018) — Elisabeth Haarr
Mørk knute (detalj) (2018) — Elisabeth Haarr

Øvelser

I en serie nyproduserte arbeider viser Elisabeth Haarr i utstillingen Øvelser tekstile verk i form av konsentrerte og forenklede kjoler. Elisabeth Haarr er anerkjent som en av Norges mest sentrale kunstnere og har en kunstnerisk praksis som spenner over mer enn femti år. Som kunstner og aktivist har hun vært opptatt av politiske spørsmål knyttet til tekstilkunstens vilkår, feminisme, og maktkritikk.

Siden 2009 har kunstneren arbeidet med kjolen som kunstnerisk motiv i et feministisk perspektiv. I utstillingen i Kunstnerforbundet kan det synes som om kjolene er i ferd med å gå i oppløsning - de befinner seg midt i en transformasjon. Elisabeth Haarr lar hendene og materialene styre prosessen. Ved å grave ned de tekstile arbeidene blir verkene en undersøkelse av destruksjon og forfall. Materialene er behandlet i brent jord, kalk, kaffe, te og urin. Kjolene fremstår som tekstile søyler i Kunstnerforbundets arkitektur. Som skjøre kropper - spunnet, farget og sydd for hånd - aktiverer Haarrs arbeider en fortelling om dagsaktuelle tematikker som problematiserer usynliggjøring, undertrykkelse og kampen om kvinnekroppen.

Tittelen på utstillingen henspiller på ideen om livet som en øvelse. Haarr stiller spørsmål knyttet ved vår evne og vilje til å søke nye erfaringer og ny kunnskap. Øvelser setter samtidig spor som vitner om at hver erfaring er et avtrykk av tid. Gjennom eksperimentelle øvelser gir Haarrs arbeider innsyn i et arbeid som kobler materielle prosesser til kroppslige erfaringer.

*Elisabeth Haarr (født 1945, Hamar) bor og arbeider i Kristiansand. Hun er utdannet ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole (1963–1967) og har undervist ved Vestlandets Kunstakademi i Bergen og Høgskolen i Sogn og Fjordane. Hennes første separatutstilling var i 1973 ved Oslo Kunstforening. Siden har hun hatt separatutstillinger ved visningssteder som blant andre UKS (Oslo), Bergen Kunstforening, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Galleri F15 (Moss), Stavanger Kunstforening og Kristiansands Kunstforening. Hennes seneste separatutstillinger er utstillingene Strid ved Kunsthall Oslo i 2016 og Garderoben ved Kristiansand Kunsthall i 2017. Haarr har deltatt i gruppeutstillinger som Krigens skygge på Kunstnernes hus, Oslo (2015), FÖRBANNAD VARE DU ved Kunstnerforbundet (2015), Unwoven World: Beyond the Pliable Plane på OCA (2014), Hold stenhårdt fast på greia di *ved Kunsthall Oslo (2013) og Kunsthall Stavanger (2014).

Haarrs arbeider er representert i samlinger som Nasjonalmuseet, Sørlandets Kunstmuseum, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Sogn og Fjordane Museum, KODE, og Universitetet i Tromsø. I 2000 ble hun tildelt Ulrik Hendriksens Ærespris og i 2014 ble hun tildelt Rune Brynestad minnestipend. **

Parallelt med Elisabeth Haarrs utstilling i Kunstnerforbundet vises separatutstillinger av Tiril Hasselknippe og Andreas Siqueland.