Ull, lin, sisal, plast og papir
Installasjonsbilde, Ull, lin, sisal, plast og papir (2021) — Brit Fuglevaag
Ull, lin, sisal, plast og papir (2020) — Brit Fuglevaag
Ull, lin, sisal, plast og papir (2020) — Brit Fuglevaag
Ull, lin, sisal, plast og papir (2020) — Brit Fuglevaag
Installasjonsbilde, Ull, lin, sisal, plast og papir (2021) — Brit Fuglevaag
Ull, lin, sisal, plast og papir (2021) — Brit Fuglevaag
Ull, lin, sisal, plast og papir (2020) — Brit Fuglevaag
Ull, lin, sisal, plast og papir (2020) — Brit Fuglevaag
Ull, lin, sisal, plast og papir (2020) — Brit Fuglevaag
Ull, lin, sisal, plast og papir (2020) — Brit Fuglevaag
Ull, lin, sisal, plast og papir (2020) — Brit Fuglevaag
Ull, lin, sisal, plast og papir (2020) — Brit Fuglevaag
Ull, lin, sisal, plast og papir (2020) — Brit Fuglevaag
Ull, lin, sisal, plast og papir (2020) — Brit Fuglevaag
Ull, lin, sisal, plast og papir (2020) — Brit Fuglevaag
Ull, lin, sisal, plast og papir (2020) — Brit Fuglevaag
Ull, lin, sisal, plast og papir (2020) — Brit Fuglevaag
Ull, lin, sisal, plast og papir (2020) — Brit Fuglevaag
Ull, lin, sisal, plast og papir (2020) — Brit Fuglevaag

Brit Fuglevaag
Ull, lin, sisal, plast og papir
Vindussalen og Kabinettet
12.08.–12.09.2021

Alt kan veves ifølge Brit Fuglevaag. Farget avispapir, tau funnet i fjæra, fraktemballasje, sjokoladepapir, rosa fjær eller hundre år gammel never. Trangen til eksperimentering, sammen med en enorm intensitet og arbeidsglede, har gjennomsyret det over seksti år lange kunstnerskapet og resultert i billedvever med et bredt spenn i form og uttrykk; fra tidkrevende tradisjonell billedvev, hvor blomstrende og geometriske mønstre bretter seg ut i flaten, til eksperimentelle skulpturelle arbeider som kan minne om skapninger fra bunnen av fjorden. 

Materialer, teknikk og formspråk bærer også preg av et politisk standpunkt som knytter gjenbruk til miljøkampen, et perspektiv Fuglevaag har formidlet som en underliggende rød tråd gjennom hele sin kunstpraksis. Hun plukker materialer i fjæra, tørker de utendørs gjennom vinteren, før hun bearbeider og benytter dem som utgangspunkt for vevnadene. Naturen gir henne på denne måten farger og teksturer som ikke er tilgjengelig andre steder. 

Fuglevaag har siden 70-tallet vært en sentral stemme for norsk tekstilkunst. Hun har bidratt til å styrke tekstilens posisjon gjennom undervisning og fagpolitisk arbeid, men først og fremst gjennom sitt eget virke som kunstner. Hun veksler kontinuerlig mellom et flertall ulike vever parallelt og tar med seg arbeidet uansett hvor hun befinner seg. Arbeidene blir til i Varanger og i Paris, fraktes fra Italia til Aure. Denne mobile tilværelsen gir seg til syne både i motiv og gjennom referanser, men også i materialene hun benytter. 

Kunstnerforbundet og SOFT galleri har gleden av å presentere en mønstring av Brit Fuglevaag sitt banebrytende kunstnerskap. I utstillingen på SOFT stilles det ut vev-arbeider fra Fuglevaags tid som student i 1961 og frem til i dag. I Kunstnerforbundet vises i hovedsak et utvalg nyproduserte arbeider. Velkommen til utstillingsåpninger i begge visningsstedene torsdag 12. august kl. 17.00-20.00.


Brit Fuglevaag (Født 1939, Kirkenes, oppvokst i Trondheim) bor og arbeider i Oslo, Aure og i Civezza i Italia. Hun er utdannet ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole i Oslo og ved Kunstakademiet i Warsawa. Hun har hatt separatutstillinger ved visningssteder som blant andre Soft Galleri, Nysund ART Gallery, Vadsø Kunstforening, Galleri Albin Up, Kunstmuseet Murmansk, Bærum Kunstforening, Savio-museet, Artistes a Bastille, Oslo Kunstforening, Kunstnernes Hus, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum og Henie Onstad Kunstsenter, i tillegg til en lang rekke gruppeutstillinger i inn- og utland. Arbeidene hennes er innkjøpt av Nasjonalmuseet, Kunstindustrimuseet i Oslo, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum i Trondheim, KODE, Nordnorsk Kunstmuseum, American Wind Symphony Orchestra, Liljevalchs Konsthall, Oslo Kommune, Norsk Kulturråd, Stortinget, Kunst på arbeidsplassen, De Sandvigske Samlinger og AKO Kunstsiftelse.

Hennes praksis inkluderer en omfattende landsdekkende utsmykningspraksis og en rekke engasjementer og verv. Fuglevaag fikk Oslo bys kunstnerpris i 1986, og «Medalj D’or Merité et Devouement Francais» for sin kunstneriske innsats i Frankrike i 2000. Hun har undervist i en årrekke og var første kvinnelige professor i tekstil ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole i 1970. 

Utstillingen er støttet av Norsk Kulturråd.


Brit Fuglevaag CV

Motta nyhetsbrev

Nyhetsbrevet sendes ut i forkant av utstillinger, samt ved kunstnersamtaler og andre viktige hendelser.

Personvern