Blendverk
Oversiktsbilde fra utstillingen (2021) — Dag Nordbrenden

Dag Nordbrenden
Blendverk
Vindussalen og kabinettet
21.10.–21.11.2021

Forholdet mellom natur, arkitektur og psykedelia kan være en inngang til Dag Nordbrendens utstilling ’Blendverk’. I hans nye fotografier er manipulering av lys et viktig virkemiddel. Et av utgangspunktene er den engelske naturfilosofen Isaac Newtons bok fra 1704 ’Opticks’ der han analyserer lysets grunnleggende natur ved hjelp av brytning av lys med prismer og linser. Nordbrendens fotografier utforsker refraksjon; et optisk fenomen der lysstråler endrer retning i overgangen mellom stoffer med ulik optisk tetthet. Glass, prismer, speil og andre elementer bryter lyset på forskjellig måter før det treffer kameralinsen. Farger sklir ut og motivene abstraheres gjennom optisk spalting. Fotografiene åpner for en flerdimensjonal måte å se på, der hallusinasjon og realisme ikke er motstridende, men virker sammen i bildet.

Fotografiene er tatt i forskjellige land som Brasil, Cuba, England og Norge, med motiver som kretser rundt natur, materialitet, organisk liv og religiøse overflater. Noen bilder viser fundamenter av sand, stein, murstein og betong, andre isformasjoner og høns i et ruinert landskap. Fotografiene er et nikk til platecover og posterkunst  av hallusinasjoner man kan oppnå etter inntak av psykedeliske stoffer, i en søken etter å forstå kosmos eller oppnå ny selvinnsikt. En annen referanse er fotografiens rolle i spiritistbevegelsen ved midten av 1800- tallet; en turbulent epoke der empirisk vitenskap sammenfalt med psykologiens tidlige fase. Et foto viser en hånd med penn, hengende i en snor. Bildet kan fungere som metafor for kontrakten, men kan også antyde automatskriving eller hypnose, der man stiller seg til disposisjon for en underbevisst kraft, eller som et medium for en annens visjoner. Spiritistbevegelsen forente forskere og de religiøse, i en tro på at det usynlige kunne manifesteres gjennom den nye teknologien til lysfølsomme plater, og at fotografien og vitenskapen sammen kunne avklare det som hittil hadde virket okkult og mystisk.

Dag Nordbrenden (f. 1971) er utdannet ved Statens Kunstakademi, Oslo og University of Derby i England. Nordbrenden har hatt separatutstillinger ved blant annet Akershus Kunstsenter, Lillestrøm; Galerie Opdahl, Berlin; Kunstbanken, Hamar; Fotogalleriet, Oslo og Mori Gallery, Sydney. Blant gruppeutstillinger kan nevnes Tous Photographes!, Musée de l’Elysée, Lausanne ; LUCIA, Blomquist, Oslo; A Member of the Wedding, Daniel Reich Gallery, New York; AYE–dunkelblau, Parrotta Contemporary Art, Stuttgart; Neverwhere, NoPlace, Oslo og Likheter og forskjeller – Nytt norsk fotografi, Preus Museum, Horten. Nordbrenden er innkjøpt av blant andre Telenor Art Collection; Norsk Kulturråd; Statoil Kunstsamling; Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design; Norsk Hydro Kunstsamling og Svenska statens kulturråd.

Utstillingen er støttet av Norsk Kulturråd og Billedkunstnernes Vederlagsfond

Motta nyhetsbrev

Nyhetsbrevet sendes ut i forkant av utstillinger, samt ved kunstnersamtaler og andre viktige hendelser.

Personvern