Oh my, oh my
"Deathmetal" og "Baptism" (2024) — Georg Óskar
Jeg og Solen (2024) — Georg Óskar
Last Night a DJ Saved My Life (2024) — Georg Óskar
Deathmetal (2024) — Georg Óskar
Baptism (2024) — Georg Óskar
"Last Night a DJ Saved My Life", 2024, "Tipp-ex", 2024 og "Jeg og solen", 2024 (2024) — Georg Óskar

Georg Óskar
Oh my, oh my
Salene i 2. etasje
08.08.—08.09.2024

Georg Óskars’ malerier er fiksjoner basert på vanlige, gjerne banale, hendelser fra egen hverdag eller fra historier han har hørt og levd seg inn i. Idet anekdotene forløses i en direkthet over ofte store lerretsflater, omgjøres det personlige og introverte til noe allment. Å male er for Óskar fylt med en energi av nødvendighet, men som underveis avbrytes av usikkerhet. Maleriene portretterer hendelser og følelser i livene våre som er der så ofte og som er så alminnelige at vi ikke legger merke til dem. Eller det kan være karaktertrekk som like fullt som de er vanlige, er noe vi helst ignorerer fordi de er patetiske, men som her blir fiksert og akseptert. Ved å plassere det verdslige inn i billedflaten opphøyes de med all sin skakkhet intakt.

Óskar maler i hastige og nærmest kaotiske penselstrøk, mens han kontinuerlig streber etter øyeblikket hvor det oppstår harmoni. Anekdotene overføres til farger og form. Noe males delvis over igjen om det ble for tydelig. Tekstfragmenter dukker opp i bildene som en del av maleriets bestanddeler på lik linje som en farge, et strøk, tittelen, en penis, en sol, en anekdote, et ansiktsuttrykk, en figurs måte å stå på – de er alle form og i et forhold til hverandre. Sier teksten for mye, må den bort, noe annet må kanskje tilføyes.

Lys og mørke er en overordnet tematikk. Motsetninger og ytterkanter plasseres gjerne sammen, og effekten kan være utjevnende – et element ironiserer over det andre, mykner eller hardner, fungerer som et krydder i bildet for å balansere ut eller piffe opp, kanskje mørkne humoren.

I maleriene ønsker Óskar å røre ved og oppsummere dagligdagse og allmenne menneskelige erfaringer. Det som starter som konkrete fortellinger fra det virkelige liv, bearbeides mot et punkt som kan være akkurat passe løst og åpent til å ha plass til betrakterens egne historier.

Georg Óskar Giannakoudakis (f. 1985, Island) bor og jobber i Oslo og er utdannet blant annet ved Akureyri School of Visual Art på Island og har sin MA fra Kunst- og designhøgskolen i Bergen. Han har hatt mange utstillinger både i Norge og internasjonalt. De siste årene har han hatt soloutstillinger blant annet ved JD Malat Gallery i London i 2024 og 2021 og New York i 2022, ved BGE Contemporary i Stavanger i fjor, L21 Gallery (Palma De Mallorca, 2021) og Noplace (Oslo, 2020). Av gruppeutstillinger kan nevnes Summer Exhibition ved JD Malat Gallery i 2021, -22 og -23 og Foundation Made In Cloister i Napoli i 2022. I tillegg til sitt virke som maler jobber han også med musikk og tekst.   

Utstillingen har mottatt støtte fra Billedkunstnernes Vederlagsfond.

Motta nyhetsbrev

Nyhetsbrevet sendes ut i forkant av utstillinger, samt ved kunstnersamtaler og andre viktige hendelser.

Personvern