If You Please

Lene Baadsvig Ørmen
If You Please
Overlyssalen
16. januar – 16. februar 2025

Lene Baadsvig Ørmens kunstnerskap tar utgangspunkt i en filosofisk og antropologisk til­nærming til menneskets rolle som art i et større bio­logisk mangfold av liv. Hun jobber hoved­sakelig med skulptur i en praksis preget av eks­peri­mentell tilnærming til materialer og hånd­verks­tradisjoner i en undersøkelse hvor abs­trakte og figurative uttrykk belyser men­nes­kets relasjon til sine omgivelser. Hennes arbeid beve­ger seg mellom det to- og tre­dimen­sjonale i skjærings­feltet mellom det hånd­gjorte og det digitalt produserte.

«En fluefisker binder sine egne imitasjoner av fluer. Et nitidig håndarbeid, utvist med intel­lektuell kløkt, hvor målet er å lure fisken til å bite på. Denne moderne fritidssysselen er i ut­gangs­punktet harmløs. Fluefiskeren får kanskje utløp for et instinkt, utviser mindre stress i hverdagen og får mestringsfølelse i å vinne over noen. Hen får en meditativ ro i natur­skjønne omgivelser. Fisken blir ikke drept og fortært. Snarere blir den sluppet fri, mulig­ens trauma­tisert, med et smertefullt sår i ganen.»

– Utdrag fra tekst av Ruby Paloma.

I If You Please anvender Baadsvig Ørmen flue­fiske som en metafor for å utforske mani­pu­la­sjon som sosial praksis. Fluefiske, der fiskeren binder imi­tasjoner av fluer for å lokke og fange fisk, tjener som et utgangs­punkt for å reflektere over menneskelig adferd. Denne praksisen, som til­syne­latende er uskyldig, inneholder samtidig en form for kontroll og overtakelse; fisken fanges for så å slippes fri, men ikke uten konse­kvenser.

Gjennom dette konsep­tuelle ramme­verket under­søker Baadsvig Ørmen hvordan mani­pulasjon påvirker relasjoner og virkelighets­forståelser. Hun reflekterer over hvordan vi former og omformer våre omgivelser, ofte uten klar bevisst­het. Baadsvig Ørmen stiller spørsmål ved selvet og dets grenser: Hvor begynner det ene mennesket, og hvor slutter det andre? Hvordan påvirker persepsjon vår forståelse av sannhet, enighet og uenighet når vi ikke deler et felles perspektiv?

Slik fluefiskeren binder sine egne fluer lager Baadsvig Ørmen sine egne imitasjoner av agn i form av tre større skulpturer abstrahert gjen­nom en sammensmelting av figurative og non­figurative elementer. Verkene, delvis inn­rammet i søyler, er konstruert av rustfritt stål, betong og silikon, hvor de industrielle materialene kom­bineres med komplekse over­flate­strukturer og mønstre i en dynamisk dialog mellom struktur og form. Arbeidene bryter med forventninger til proporsjoner og dimensjoner, og slik utforskes samspillet mellom det vi selv legger til i per­sep­sjonen og hva som er realitet.

Ved å forene estetisk romlig manipulasjon med skulpturenes assosiative kvaliteter, genererer Baadsvig Ørmen et surrealistisk narrativ, en for­telling som speiler kompleksiteten i mennes­kelige relasjoner og de subtile mekanismene som former vår forståelse av virkeligheten. Med If you please berører Baadsvig Ørmen det irrasjonelle i menneskets natur og en under­liggende lengsel etter tilhørighet – til naturen, til andre mennesker, og til oss selv. 

Lene Baadsvig Ørmen (f. 1984, Fredrikstad) har en mastergrad fra Kunst­akademiet i Oslo (2013) og en bachelorgrad fra Kunsthøgskolen i Bergen, avd. fotografi (2008). Ørmens arbeider er repre­sentert i både private og offentlige samlinger, bl.a. Nasjonalmuseet, Stavanger Kunst­museum, Stortinget og Oslo kommune. Hun har laget utsmykning for KORO ved UiT Narvik og deltatt i residency­program ved HIAP i Helsinki (2017) og Residency Unlimited i New York (2015). I 2022 publiserte hun sin første monografi, 0, med Hordaland Kunst­senter og Lugemik Publishing.

Baadsvig Ørmen har de siste årene hatt solo- og duo­utstillinger ved ISCA Gallery (2024), HULIAS Cantina, Italia, Hordaland Kunst­senter, Bergen (2020), Norsk Billedhugger­forening, Oslo (2019), Gallery Augusta, Helsinki (2016), Kunstner­for­bundet (2016), UKS (2015), Kunst­hall Stav­anger (2015) og Another Space, Køben­havn (2014). Gruppe­utstillinger hun har deltatt i mellom 2016-2023 inkluderer: BLUNK Trond Mohns samling, Stavanger Kunst­museum, Abundance Galleri F15, Moss, Parallellement ved Hermetiske skygger, Oslo, Herfra ved Galleri Opdahl, Stavanger, Coast Contem­porary, Fiskars Village Art Biennale, Finland, Klorofyll og kapital ved Akershus Kunstsenter, Nothing You Have To Understand ved Galereie Mikael Andersen, København, Oslo Museum for Sam­tids­kunst ved Kunsthall Oslo, Skissen ved Tegne­biennalen, Oslo (2016) og Dating Service ved Autocenter i Berlin.

Ruby Paloma har skrevet en tekst som følger med utstillingen. Paloma er kurator og skribent, bosatt i Oslo.

Utstillingen har mottatt støtte fra Billed­kunstnernes Veder­lags­fond (BKV) og Kultur­rådet.

Motta nyhetsbrev

Nyhetsbrevet sendes ut i forkant av utstillinger, samt ved kunstnersamtaler og andre viktige hendelser.

Personvern