Lene Baadsvig Ørmen
If You Please
Overlyssalen
16. januar – 16. februar 2025
Lene Baadsvig Ørmens kunstnerskap tar utgangspunkt i en filosofisk og antropologisk tilnærming til menneskets rolle som art i et større biologisk mangfold av liv. Hun jobber hovedsakelig med skulptur i en praksis preget av eksperimentell tilnærming til materialer og håndverkstradisjoner i en undersøkelse hvor abstrakte og figurative uttrykk belyser menneskets relasjon til sine omgivelser. Hennes arbeid beveger seg mellom det to- og tredimensjonale i skjæringsfeltet mellom det håndgjorte og det digitalt produserte.
«En fluefisker binder sine egne imitasjoner av fluer. Et nitidig håndarbeid, utvist med intellektuell kløkt, hvor målet er å lure fisken til å bite på. Denne moderne fritidssysselen er i utgangspunktet harmløs. Fluefiskeren får kanskje utløp for et instinkt, utviser mindre stress i hverdagen og får mestringsfølelse i å vinne over noen. Hen får en meditativ ro i naturskjønne omgivelser. Fisken blir ikke drept og fortært. Snarere blir den sluppet fri, muligens traumatisert, med et smertefullt sår i ganen.»
– Utdrag fra tekst av Ruby Paloma.
I If You Please anvender Baadsvig Ørmen fluefiske som en metafor for å utforske manipulasjon som sosial praksis. Fluefiske, der fiskeren binder imitasjoner av fluer for å lokke og fange fisk, tjener som et utgangspunkt for å reflektere over menneskelig adferd. Denne praksisen, som tilsynelatende er uskyldig, inneholder samtidig en form for kontroll og overtakelse; fisken fanges for så å slippes fri, men ikke uten konsekvenser.
Gjennom dette konseptuelle rammeverket undersøker Baadsvig Ørmen hvordan manipulasjon påvirker relasjoner og virkelighetsforståelser. Hun reflekterer over hvordan vi former og omformer våre omgivelser, ofte uten klar bevissthet. Baadsvig Ørmen stiller spørsmål ved selvet og dets grenser: Hvor begynner det ene mennesket, og hvor slutter det andre? Hvordan påvirker persepsjon vår forståelse av sannhet, enighet og uenighet når vi ikke deler et felles perspektiv?
Slik fluefiskeren binder sine egne fluer lager Baadsvig Ørmen sine egne imitasjoner av agn i form av tre større skulpturer abstrahert gjennom en sammensmelting av figurative og nonfigurative elementer. Verkene, delvis innrammet i søyler, er konstruert av rustfritt stål, betong og silikon, hvor de industrielle materialene kombineres med komplekse overflatestrukturer og mønstre i en dynamisk dialog mellom struktur og form. Arbeidene bryter med forventninger til proporsjoner og dimensjoner, og slik utforskes samspillet mellom det vi selv legger til i persepsjonen og hva som er realitet.
Ved å forene estetisk romlig manipulasjon med skulpturenes assosiative kvaliteter, genererer Baadsvig Ørmen et surrealistisk narrativ, en fortelling som speiler kompleksiteten i menneskelige relasjoner og de subtile mekanismene som former vår forståelse av virkeligheten. Med If you please berører Baadsvig Ørmen det irrasjonelle i menneskets natur og en underliggende lengsel etter tilhørighet – til naturen, til andre mennesker, og til oss selv.
Lene Baadsvig Ørmen (f. 1984, Fredrikstad) har en mastergrad fra Kunstakademiet i Oslo (2013) og en bachelorgrad fra Kunsthøgskolen i Bergen, avd. fotografi (2008). Ørmens arbeider er representert i både private og offentlige samlinger, bl.a. Nasjonalmuseet, Stavanger Kunstmuseum, Stortinget og Oslo kommune. Hun har laget utsmykning for KORO ved UiT Narvik og deltatt i residencyprogram ved HIAP i Helsinki (2017) og Residency Unlimited i New York (2015). I 2022 publiserte hun sin første monografi, 0, med Hordaland Kunstsenter og Lugemik Publishing.
Baadsvig Ørmen har de siste årene hatt solo- og duoutstillinger ved ISCA Gallery (2024), HULIAS Cantina, Italia, Hordaland Kunstsenter, Bergen (2020), Norsk Billedhuggerforening, Oslo (2019), Gallery Augusta, Helsinki (2016), Kunstnerforbundet (2016), UKS (2015), Kunsthall Stavanger (2015) og Another Space, København (2014). Gruppeutstillinger hun har deltatt i mellom 2016-2023 inkluderer: BLUNK Trond Mohns samling, Stavanger Kunstmuseum, Abundance Galleri F15, Moss, Parallellement ved Hermetiske skygger, Oslo, Herfra ved Galleri Opdahl, Stavanger, Coast Contemporary, Fiskars Village Art Biennale, Finland, Klorofyll og kapital ved Akershus Kunstsenter, Nothing You Have To Understand ved Galereie Mikael Andersen, København, Oslo Museum for Samtidskunst ved Kunsthall Oslo, Skissen ved Tegnebiennalen, Oslo (2016) og Dating Service ved Autocenter i Berlin.
Ruby Paloma har skrevet en tekst som følger med utstillingen. Paloma er kurator og skribent, bosatt i Oslo.
Utstillingen har mottatt støtte fra Billedkunstnernes Vederlagsfond (BKV) og Kulturrådet.