I Overlyssalen har vi gleden av å presentere Kåre Magnus Bergh (1978) for første gang med separatutstilling i Kunstnerforbundet. Han viser større malerier i teknikkene tusj på voksduk og olje og lakk på aluminium.
I Berghs konseptbaserte malerier har valg av teknikk og materiale hatt stor betydning for malerienes innhold. Tilstede er referanser til det japanske tusjmaleriet, Jackson Pollocks dryppeteknikk og det ornamenterte barokke. Malerienes lakkerte industrielle finish peker også i retning av vår tids visuelle språk innenfor reklame og andre medier. Bergh fremkaller en forførende effekt med den rene, glossy overflaten som ”forsegler” et figurativt motiv som er lett tilgjengelig. Men ved nærmere ettersyn vil teknikk og farger bryte med det første inntrykket og fremkalle nye bilder. Avsløringen av en iboende dobbelthet i malerienes teknikk kontra motiv, er en vesentlig del av opplevelsen. I motivgruppene som inngår i utstillingen forsøker Bergh på ulike måter å problematisere hva som forstås som en original og hva som kjennetegner en kopi.
I maleriene fra seriene Imitating Real og Imitating False settes representasjoner av marmor opp mot hverandre. På store aluminiumsplater gjengir Bergh imitasjoner av ekte marmor og imitasjoner av falsk marmor. De subtile myke kvalitetene til autentisk marmor setter framstillingene av den overdrevent tydelige etterliknede marmoren i et grelt lys. En annen form for avsløring foregår i den mer humoristiske skildringen, Imitating Sculpture (revealed), hvor en person gjemmer seg bak et marmorert teppe. Personens forsøk på å kamuflere seg som marmorskulptur, mislykkes som følge av at teppet er for kort slik at to signalrøde sko kommer til syne nederst. I tusjtegningen The Garden, vises de barokke Versailles-hagene bak en sløret hinne av kaotiske og heftige strøk. Hinnen distraherer betrakterens evne til å strukturere motivet og fremkaller mulige varsler om en forestående undergang.