Hanne Øverland
Nattønske (2006) — Hanne Øverland
September (2007) — Hanne Øverland

utstillingsrommene i 2. etasje har Kunstnerforbundet gleden av å presentere Hanne Øverlands (1958) tekstilarbeider. Hennes første separatutstilling her var i 1998. Øverland har tidligere malt og trykket på tekstiler som ull og silke. Hun har arbeidet med geometriske mønstre som blir myket opp av ullens evne til absorbering og kompakte bestandighet. De siste årene har hun utelatt å bruke pensler eller medier som tilhører en maleritradisjon og anvender nå rammebasert pigmenttrykk på seilduk. Hensikten hennes med å veksle mellom forskjellige materialer og teknikker, er å fremkalle de ulike tekstilers evne til å ta opp i seg farge samt deres egenskaper i forhold til å reflektere lys.

Til grunn for arbeidene som vises i utstillingen ligger en ambisjon om å fange det skiftende lysets aspekter og å visualisere en direkte konfrontasjon i møte med natur. I teppenes motiver finnes spor fra naturfragmenter avbildet tett på. I forsøket på å gjengi naturen på en ny måte, er fragmentene abstrahert og repetert lagvis. Ved å fravike teppetradisjonens rytmiske repetisjon innenfor et mønster i flaten, ønsker Øverland å sette fokus på fargenes muligheter for å skape dybde og stringens. Fargen blir det bærende for innholdet og komposisjonsmessig det som virker samlende for det helhetlige uttrykket. I spillet mellom lysføringer og fargetoner oppløses motivene og formes til flyktige, atmosfæriske øyeblikksstemninger.