Knut Steen
Tre gracier (2004) — Knut Steen
Kvinnefigur II (2004) — Knut Steen
Monteringsbilde 2004 (2004) — Knut Steen

Det er med stor forventning og glede vi åpner utstilling av Knut Steens nye marmorskulpturer i overlyssalen. Denne utstillingen er en markering av Steens 80-års jubileum. Han fyller 80 år 19. november i år (2004), og Kunstnerforbundet er beæret over at han stiller ut her.

Knut Steen er en nestor i norsk kunstliv, og hans særegne monumenter over hele landet gleder mange. Hans første store utsmykkingsoppdrag var allerede i 1947, og siden den gang har oppdragene vært mange; bl.a. det store Hvalfangermonumentet i Sandefjord, “Aurora” ved Regjeringsbygget i Oslo, Shetlands-Larsen og Olav Kyrre i Bergen, hans seneste store monument satt opp i 1998.

Fra sin base i Pietrasanta i Carrarra skaper han sine vakre og følsomme skulpturer i marmor. Den kjølige og harde marmorsteinen forvandles til myke og sensuelle, nesten eteriske former under Knut Steens bearbeidelse. At marmor er et sanselig og eggende materiale er noe Steen gjennom en årrekke har utnyttet til fulle. Med sine abstraherte, sensuelt utformede skulpturer har han skapt en erotisk verden med stor appell.

Det er det lille format han viser på denne utstillingen i overlyssalen, 12 hvite marmorskulpturer, med titler som “Omfavnelsen, ”Sylfide“, ”Akt” og “Tre gratier”, variende i størrelse fra ca. 40 - 150 cm.

Fotografen Dan Young har laget en film om Knut Steen i arbeid fra hans atelier i Pietrasanta.
Dan Young er født i Arizona, USA i 1938, og har bodd i Oslo siden 1962. Han åpner to utstillinger i Oslo til høsten, i Galleri Allé og i Stenersenmuseet ultimo august. Filmen “Bongiårno, Knut” varer i 15 minutter og vil vises kontinuerlig i underetasjen under utstillingsperioden.