Jan Kolstad
Stella Polars (2004) — Jan Kolstad

Jan Kolstad stiller ut i Kunstnerforbundet for første gang. Han viser større og mindre grafiske arbeider i vindussalen.
Kolstad har sin utdanning fra California College of Arts and Crafts og Statens Håndverks- og Kunstindustriskole i Oslo på 60- og 70-tallet. Jan Kolstad fant tidlig sin store inspirasjonskilde i William Blakes håndkolorert trykk. Tilbake i Norge fikk han den gamle radèrmester Chrix Dahl som lærer på kunst-og håndverksskolen. Siden har han fordypet seg i de grafiske teknikker. Den gamle koldnål- teknikken og håndverket ligger i bunn for arbeidene, men Kolstad eksperimenterer og utvikler hele tiden nye teknikker og metoder.

I Jan Kolstads nye arbeider er naturen inspirasjonskilden. De er organiske og poetiske i uttrykket, som forsterkes av sort/hvitt teknikken. Det er både det bevisste og det ubevisste landskapet som synliggjøres; på samme tid eksternt og internt, mytisk og drømmende. I arbeidene skildres det evige spill av lys og mørke, og nærheten til himmel og vann. I Kolstads mørke oppdager vi den subtile glød av spirende former som folder seg ut til fullendte blomster. Floraen blir ofte anvendt som symbolsk uttrykk for livs- og dødskrefter.

Det utgis en fyldig katalog til utstillingen med rikt billedmateriale og en artikkel av Geir Uthaug, litterat og gjendikter, som bl.a. har skrevet den store norske boken om William Blake “Den kosmiske smie”. Jan Kolstad har også selv skrevet en artikkel i katalogen.

Jan Kolstad var med å starte Asker Kunstskole for 17 år siden, og deler i dag rektorstillingen ved skolen. Han har hatt en rekke separatutstillinger og deltatt på flere store kollektivutstillinger i både inn- og utland. Han er innkjøpt av viktige offentlige samlinger som Nasjonalgalleriet, Riksgalleriet og Norsk kulturråd.