Frans Widerberg
Sol (2004) — Frans Widerberg
Solspyd (2004) — Frans Widerberg
Vannspeil (2004) — Frans Widerberg

Det er en begivenhet hver gang Frans Widerberg stiller ut. Nå viser han en stor mønstring av sine seneste arbeider i to gallerier samtidig; både i Kunstnerforbundet og i Galleri Brandstrup.

Fire monumentale malerier med titlene Kysset, Rytter, Virvel, og Vinget sol fyller Overlyssalen. I vindussalen viser han akvareller; landskap og akter i den glødende og umiskjennelige fargeklangen.

Frans Widerberg øser av sine billedfantasier, svevere som behersker rommet og lever fritt i kosmos, himmelryttere og elskende par. Hesten og rytteren har alltid vært et sentralt motiv; hans metafor for kraft og balanse. Fargene er rene og klare komplementærfarger, og med heftige strøk og bevisst billedbygging skaper han billedrommet, sitt maleriske univers. Fargebruken, tematikken og symbolikken har fulgt ham gjennom hele hans virke, og maleriene fremstår som lysende, fargesprakende og suggererende.

Frans Widerberg har stilt ut i Kunstnerforbundet siden 1964 og jevnlig gjennom 70- 80- tallet. Siste gang han stilte ut her var for 10 år siden i 1994, under OL på Lillehammer.

Det utgis en vakker katalog til denne utstillingen med et rikt billedmateriale og med et forord av Mara-Helen Wood, direktør ved University Gallery, University of Northumbria i Newcastle, England.