Karen Klim
Tidens kilde (2004) — Karen Klim
Rav (2004) — Karen Klim
Keiserens hage (2004) — Karen Klim

Lørdag 15. mai har vi gleden av å åpne Karen Klims femte separate utstilling i Kunstnerforbundet. Hun er en av våre fremste studioglasskunstnere, med egen glasshytte på Frysja i Oslo siden 1978. Hennes arbeider er høyt påaktet både i inn- og utland.

Karen Klim er kjent for sine elegante former i dristige og dekorative fargekombinasjoner. Hovedvekten på hennes tidligere arbeider har vært lagt på drikkeglass, stettefat, vaser og karafler.

Til denne utstillingen har Karen Klim konsentrert seg om vasens form og dekor. Hun viser 24 nye arbeider med rødt som fellesnevner, alt fra det hvitglødende til aprikos, terrakotta og orange, til illrødt, okseblod og sort. Hver enkelt vase har sin egen karakter og personlighet, dels på grunn av små ulikheter i formen, dels på grunn av hennes særpregete bruk av farger og mønstre som er resultat av mange ulike prosesser. Hun benytter en kombinasjon av varme og kalde teknikker. Samspillet med det spontane flytende glasset og en bevisst bearbeidelse av overflaten i kald tilstand, har åpnet nye muligheter i materialet.

Til utstillingen foreligger en flott katalog. I tillegg til et fyldig billedmateriale av tidligere arbeider, inneholder katalogen en innsiktsfull artikkel av kunsthistorikeren Randi Gaustad.