Arne Malmedal
Uten tittel (2003) — Arne Malmedal

Arne Malmedal stiller ut 7 - 8 monokrome malerier, alle med målene 200 x 163. Rommet som skapes ved den maleriske behandlingen av billedflaten er klarere uttalt i de nye bildene. Fargen er sterke, rene og transparente, til dels har de en atmosfærisk karakter.

Forrige gang Arne Malmedal stilte ut i Kunstnerforbundets overlyssal var i mars 1996, da skrev Lotte Sandberg en meget positiv kritikk. Hun skrev bl. a. “Arne Malmedal er en særegen kolorist, dristig og sikker. Han lar farven bli bildets egentlige og sanselige innhold, bildene er farven. Her opptrer farvene i utgangspunktet hver for seg, som monokromer: skarpe, sarte intenst lysende. Men de forholder seg også til hverandre, som klang og rytme, hele tiden i bevegelse, mot hverandre og fra hverandre….. Arne Malmedals malerier representerer en utsøkt kombinasjon av det kjølig reflekterte og det sanselig skjønne.

Arne Malmedal er født 1937 i Bolsøy. Utdannet ved Statens håndverks- og kunstindustriskole 1956 –1960.
Separatutstillinger et utvalg: 1969-70 Bergens Kunstforening, Kunstnernes Hus, Stavanger Kunstforening, 1979 Kunstnerforbundet, 1984 Stavanger Kunstforening og Galleri F15, Moss, 1985 Kunstnerforbundet, 1988 Nordiskt Konstcentrum, Helsingfors, 1994 Kunstnernes Hus, 1996 Kunstnerforbundet, 1999 Galleri LNM.
Utvalgte gruppeutstillinger: 1965 Ungdomsbiennalen, Paris, 1990 10 fra norden, Museet for samtidskunst, 1997 Erling Neby Collection, Pori Finland, 1999 Sammensatt, Museet for samtidskunst, 2002 Sammen med H. Borchgrevink, T.Hansen, B. Ransve og L. Rickhard Rogaland Kunstmuseum. Innkjøp: Nasjonalgalleriet, Riksgalleriet, Museet for samtidskunst.