I salene i 2. etasje viser Lillian Dahle nye arbeider.
Dahles arbeider er fundert på håndverkstradisjonen men befinner seg i feltet mellom bruksgjenstand og skulpturelt objekt. Hun vektlegger gjenstandens dekorative aspekt gjennom bruk av farge, relieff og fint utskårede ornamenter. Like vesentlig som objektets form, er dets overflatedesign. I dette prosjektet forenes geometriske former med organiske former og treets naturlige farge med pigmentfarger i flatekomposisjonene.
I utstillingen vises boller som er beslektet med tidligere arbeider som hun kaller ”skulpturer av boller”. Hun tenker dem som små landskaper og kaller serien Refleksjoner om vann. Rent teknisk består bollene av vide tallerkener; flater med fordypninger, bygget opp av endetremosaikk. Omkring tallerkenene har hun bygget ”kropper” i andre tresorter som er utformet på ulikt vis, helt eller delvis malt. Den konkave flaten har hentydninger til et vannspeil, mens kroppen danner landskapet det befinner seg i.
I utstillingen inngår også to serier med skap. Den ene serien er vitrineskap med glasshyller. Skapsidenes mønster består av spisse romber i ulike treslag. Her anvender hun tre typer tre i tillegg til den sorte wengen: teak, oregon pine og bjørk. Den andre serien består av kvadratiske skap med regelbundne geometriske mønstre i en slags forenklet intarsiateknikk. Skapene er eksempler på Dahles gjennomførte overensstemmelse mellom objektets hoveduttrykk og integrert dekor.
Dahle er utdannet ved Bergen Yrkesskole, møbelsnekkerlinjen og Bergens Kunsthåndverksskole, avd. for møbeldesign og rominnredning. Hun har hatt flere separate utstillinger og deltatt på kollektive utstillinger i Norge og utlandet. Hennes arbeider er innkjøpt av kunstindustrimuseene, The National Museum of Scotland, Stortinget og Utenriksdepartementet m.fl. og hun har blant annet utført oppdrag for Haukeland Sykehus, Terminus Hall, Gullfaks B- og C-plattformen. I 1986 mottok hun Kunsthåndverksprisen.