Elisabeth von Krogh
Mambo (2009) — Elisabeth von Krogh
Optica (2009) — Elisabeth von Krogh
Figur 3 (2009) — Elisabeth von Krogh

Elisabeth von Krogh er kjent for sine fargesterke keramiske arbeider. Flere av hennes tidligere verk kjennetegnes av krukkeformer med geometriske strukturer som har gitt betrakteren inntrykk av at de er flatere eller rundere enn formene egentlig er. Denne illusjonen har gitt arbeidene et surrealistisk preg, og de har fremstått som bilde og skulptur på samme tid.

På utstillingen i Kunstnerforbundet er krukken brukt som referanse og utviklet gradvis mot abstrakte skulpturelle former. Koloritten er dempet, formene er fritt modellert og kontrasten mellom lys og skygge inngår som en vesentlig del av uttrykket.

I serien ”Optica” har Elisabeth von Krogh utviklet arbeidet med krukken som motiv over i skulpturelle veggobjekter. Keramiske bokser med innfelte, konkave former gir på avstand en opplevelse av at de beveger seg mellom å ligge utenpå boksen eller inni. Nyanserte graderinger mellom lys og skygge skaper denne illusjonen.

I flere av utstillingens arbeider er formenes avgrensing ut mot rommet markert med en konturlinje som gradvis oppløses mot figurenes hvite flater. På denne måten har hun lagt vekt på møtet mellom linje og form.

Elisabeth von Krogh forholder seg til det modernistiske skulpturbegrepets hovedtrekk der formenes abstrakte egenkvalitet og dynamikken mellom rom og masse, det konkave og det konvekse blir betraktet som skulpturens basiske grunnprinsipper. Disse tankene er selve fundamentet i hennes arbeid som gir en musikalsk opplevelse gjennom bevegelse, farge, form og rom.

Som alltid er arbeidene til Elisabeth von Krogh utført med håndverksmessig presisjon, og dette utgjør en vesentlig dimensjon i hennes arbeider. Vi finner en kjærlighet til det keramiske håndverkets lange tradisjoner.

Elisabeth von Krogh er utdannet ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole i Oslo. Hennes gjennombruddsutstilling som keramiker var nettopp i Kunstnerforbundet i 1982. Hun har utført flere utsmykninger, blant annet på Oslo Lufthavn Gardermoen. Hun er kjøpt inn av en rekke offentlige kunstinstitusjoner, blant annet Norsk Kulturråd og kunstindustrimuseene i Oslo, Bergen og Trondheim.