Arne Aalberg
oversiktsbilde fra utstillingen (2010) — Arne Aalberg
En Stikker med gummisirkler (2009) — Arne Aalberg
Fuglestikker (2009) — Arne Aalberg

Aalbergs utradisjonelle smykker bærer bud om trusler og invasjon. Det pågående møtet mellom bærerens kropp og smykket fortoner seg som en dramatisk situasjon hvor reaksjon og motstand blir aktivisert.

Aalberg ønsker å reflektere over andre sider av virkeligheten enn det vakre og behagelige. Han søker en form for skjønnhet i det urovekkende som synliggjøres i forholdet mellom sårbar figur og aggressivt objekt. Arbeidene kretser om en tilstand der den imaginære personen blir tvunget eller lar seg underkaste. Er dette et selvpålagt reaksjonsmønster, eller er det en påtvunget behandling? Smykkeinstallasjonene fokuserer både på sammensmeltning og motsetning i de representerte verkene. Enkelte elementer relateres til kroppsfunksjoner og berøring, andre viser til mer brutale framgangsmåter å gjennomtrenge kroppens hudlag på.

Gullsmedhåndverket er fundamentet for Aalbergs virke. Han anvender disse ferdighetene når han beveger seg mellom prosjekter som ligger nært opptil skulptur, mekaniske installasjoner og smykker. Et bredt repertoar materialer, tilfeldig funnet eller tilvirket, inngår ofte i komplekse kombinasjoner når ideen til et arbeid skal utformes. Små komponenter kan ha en essensiell betydning, formmessig eller innholdsmessig, men underlagt betydningen av en mer omfangsrik opplevelse.

Utstillingen slik den er utformet og vist i gallerirommet, er gjort i samarbeid med arkitekt Erik Aasheim.

Aalberg er utdannet ved Statens lærerhøgskole i forming og Statens Håndverks- og kunstindustriskole, Oslo. Han har deltatt på mange kollektivutstillinger og hatt flere separatutstillinger siden hans første visning i Kunstnerforbundet i 1992. Hans arbeider er innkjøpt offentlig av Nord-Trøndelag Fylkesgalleri, NK’s fond for innkjøp av samtidskunsthåndverk og Norsk Kulturråd. Han er tildelt utsmykning ved Forsvarets Forsyningskommando, Kjeller.