Irma Salo Jæger
På nært hold III (2010) — Irma Salo Jæger
På nært hold I (2010) — Irma Salo Jæger
oversiktsbilde fra utstillingen (2011) — Irma Salo Jæger

Irma Salo Jæger, (f. 1928), regnes i dag som en av våre fremste malere innen den europeiske modernistiske tradisjon, og er en av våre viktigste kunstnere.

Salo Jæger debuterte som maler i Kunstnerforbundet i januar 1962. Med litt slingringsmonn kan vi derfor anse denne aktuelle utstillingen som et 50-års jubileum.

I årenes løp har hun stilt ut en rekke ganger her i overlyssalen og flere av hennes verk i Nasjonalmuseets samlinger er blitt anskaffet fra disse utstillingene. Museet for Samtidskunst har nylig vist noen av Salo Jægers eldre arbeider og det er interessant å se utviklingen i hennes kunstnerskap. Hun har fram til nå fortsatt å dyrke og pleie det modernistiske billedspråket med fargens ulike nyanseområder som uttrykksbærende kraft, sammen med formen som ”fargens kropp”.

I senere arbeider av Salo Jæger framstår fargen stadig klarere og spiller sammen med et mer stringent og avklaret formuttrykk, uten å miste musikaliteten.

Irma Salo Jæger er utdannet ved Kunstakademiene i Oslo og Firenze og har en magistergrad i kunsthistorie fra Helsingfors Universitet. I perioden 1986-92 var hun professor ved Statens Kunstakademi i Oslo. Hun er representert i alle store offentlige samlinger og har utført en rekke viktige utsmykkinger.

Hun har også markert seg med en sterk stemme i norsk kunst-og kulturdebatt.