Kasbah, vandre og tenke, brodere og tegne, er en utstilling som
presenteres i form av en serie på så langt seks bilder utviklet ved bruk
av broderi på silke og tusj malt med pensel.
Under en studiereise til Alger by som inngikk i forskningsprosjektet En
hyllest til hybriden, ble jeg invitert på middag til slektninger bosatt
i Kasban. Spaserturen til og i Kasban har underbygget noen tanker om
hvordan politiske og økonomiske forhold formes og former byens geografi.
Jeg tenker at langstrakte gater og åpne plasser i europeiske byer på
flere måter sammenfaller med en idé om at politiske og sosiale hendelser
formes til historie ved at ekspertise, presse og folkelig opinion blir
enig om hendelsers forløp og form. At historie former og er formet av en
språklig ramme, på samme måten som gaten og plassen tar form.
Gatestrukturen i den algeriske Kasbah danner i så måte grunnlaget for
historien, eller snarere historiene dannes fra person til person i en
labyrintisk formasjon. Jeg tenker at et kollektivt minne kan formes
langs menneskelige egenskaper, for eksempel mot som er viktig i et
menneske eller et folks bestemte tidsrom, mens det i andre vil dempes og
andre egenskaper fortelles fram. På den måten vil historiske hendelser
felles inn der mennesker opplever seg tilstede, det være seg ved seier
og framgang eller når urett og sorg rammer. Noen egenskaper styrkes og
konsolideres i én epoke og svekkes og skilles fra hverandre i en
annen.
På bakgrunn av to reiser til min barndoms by har jeg utviklet en
arbeidsmetode Kasbah, vandring, tanker, broderier og tegning. Som
allerede nevnt, medfører det å gå i en labyrintisk by andre tanker om
tilkomst av historie enn den jeg er vant med i for eksempel Oslo. På en
noe lignende måte oppleves tilgang til nye på samme tid sammenlignbare
rom gjennom å endre uttrykksformer. I bildeserien forsøkes rom
representert på en flate gjennom på den ene siden å brodere figurative
motiver, på den andre å male geometriske former med blekk og pensel. Jeg
har transportert formale karakterer fra broderiene som er figurative når
jeg utvikler tusjtegninger på papir. Det er fra min side et forsøk på å
prøve ut visuelle tanker mellom det romlige og fortellende på den ene
siden og flater og geometri på den andre. Broderi på silke er svært
tidkrevende måte å utvikle en fortelling på. På den andre siden oppleves
å arbeide med tusj på papir nærmest som et taoistisk vers og utføres
etter lang tids tenkning over et bestemt tema.
Hans Hamid Rasmussen