Der skal vel ikke være noget klikkevæsen her? – ikke spor! Alle retninger er med.” (Intervju med Henrik Sørensen, Marie Tannæs, Kitty Kamstrup m.fl. i anledning Kunstnerforbundets første utstilling, Tidens Tegn, 11.12 1910)
Da Kunstnerforbundet kunne åpne sin første utstilling den 11. desember
1910
var det på bakgrunn av ”et møte over et godt glass konjakk i Kviteseid”
der Henrik Sørensen, Henrik Wetlesen, Hans Ødegaard og Oluf Wold-Torne
”lå og malte” som det het den gang.
Foranledningen til opprettelsen av Kunstnerforbundet var av praktisk og
kunstpolitisk karakter. Med en kunstforening som representerte et
konservativt kunstsyn og et privat auksjonsmarked der kunstnernes verker
ble budt frem langt under galleripris, så yngre malere seg tvunget til
selv å ta ansvar for å skape det utstillingssted de trengte. Dette
initiativet danner en tidlig parallell til det som på 1990-tallet ble
kalt den alternative scenen og dagens kunstscene der etablering av
visningsteder for kunst inngår i kunstnerisk praksis. Kunstnerforbundet
springer ut av en tidlig kontekstbevissthet hos kunstnere rundt forrige
århundreskifte.
Kunstnerforbundet var imidlertid langt fra et utelukkende nasjonalt fenomen. Flere av kunstnerne hadde direkte kontakt med den internasjonale avant-garde, og allerede i 1916 ble Picasso, Braque, Matisse, Legér, Villon m.fl. presentert for det hjemlige kunstpublikum. Senere fulgte store mønstringer med Courbet, Manet, Redon, Cézanne, Gauguin, Klee, Kandinsky, for å nevne noen i en lang rekke av internasjonale satsninger. Samtidig viste Kunstnerforbundet i 1911 en utstilling med ”anvendt kunst”, organisert av arkitekten Arnstein Arneberg i samarbeid med arkitekter, kunstnere og kunsthåndverkere. Det ble innledningen til en hundreårig tradisjon for visning av kunsthåndverk, fortsatt et av Kunstnerforbundets hovedfokus. Betydningen av den arkitektoniske rammen for presentasjon av kunst ble understreket ved at Blakstad og Munthe-Kaas fikk i oppdrag å tegne overlyssalen i 1918, en sal som fortsatt representerer Kunstnerforbundets hjerte.
I jubileumsutstillingen presenteres et utvalg fra Kunstnerforbundets
hundreårige arkiv, en omfattende resepsjonshistorie i form av
anmeldelser, invitasjonskort, pamfletter, kataloger, m.m.
Et utvalg kritiske stemmer ledsager billedmaterialet og uttrykker
kunstkritikkens historisk skiftende temperatur. Det var for eksempel
ingen uskreven regel på 1920- og 30-tallet at kunstnerne ikke kunne
svare på kritikken, og flere slike for oss ukjente ”dueller” er tatt
vare på i Kunstnerforbundets omfattende arkiv.
Kunstnerforbundet består i dag av 150 aksjonærer, kunstnere som gjennom generalforsamlingen utgjør Kunstnerforbundets øverste organ. Samtlige aksjonærer er representert på jubileumsutstillingen, ledsaget av en portrettinstallasjon der publikum møter aksjonærene i øyenhøyde.
I forbindelse med jubileumsåret utgis jubileumsboken Kunstnerforbundets første hundre år ført i pennen av kunsthistoriker Hans-Jakob Brun. Boken kommer ut primo september 2011.
Velkommen til Hundre, Kunstnerforbundets jubileumsutstilling.
Kunstnerforbundet
Utstillingen er støttet av BKH, Picasso-stiftelsen og Fritt Ord