Contemporary Tour samtaleprogram
10.06.22, kl. 17:00

Kunstnervandring med Gnom Simon

Som en del av De Naives Contemporary Tour, inviterer vi til en guidet vandring med Simon Daniel Tegnander Wenzel.

CONTEMPORARY TOUR SAMTALEPROGRAM

Kunstnervandring med Gnom Simon

Som en del av De Naives Contemporary Tour, inviterer vi til en guidet vandring hvor Simon Daniel Tegnander Wenzel tar oss med til utvalgte steder mellom gamle og nye Oslo som er viktige for kunstnerskapet hans. Der vil vi se etter historier, tradisjoner og magiske planter som finnes blant kulturminner, tomme bakgårder og byggeplasser. Kunstneren vil vise oss hvordan hans praksis interagerer med byrommet og de nyttevekster man kan finne der og kanskje tilby noen nye perspektiver på det man ofte tar for gitt i sine hverdagslige omgivelser.

Tid: Kl. 17.00 - 19.00

Oppmøte: Porten til Ladegården, rett ovenfor trikkestoppet Middelalderparken.

Arrangementet er gratis og åpent for alle.

Simon Daniel Tegnander Wenzel (f. 1988, Hamburg) er en kunstner og musiker basert i Oslo. Han arbeider tverrfaglig med performance, video, lukt, lyd og installasjon. I arbeidene undersøker Wenzel hvordan teknologisk utvikling, markedskrefter, vitenskap og spirituelle impulser påvirker menneskets virkelighetsoppfatning og syn på natur, normer og identitet. Han går inn i ulike karakterer og roller og bruker det nære og kjente som utgangspunkt satt i en defragmentert sammenheng med ønske om å utfordre personlige, miljømessige og normative strukturer som finnes i vårt vestlige og urbane samfunn.

Med en stor interesse for den tause kunnskapen som finnes i direkte kontakt med materialer, ønsker Wenzel å belyse hvordan kunnskap og tradisjon kan kroppsliggjøres gjennom performative strategier særlig i forhold til folkemedisin, nyttevekster og gamle håndverk.

Simon Daniel Tegnander Wenzel er for tiden aktuell med luktarbeider til utstillingen «Hvem er du når verden brenner?» ved Tromsø Museum og Veneziabiennalen 2022, og stiller ut ved åpningsutstillingen «Jeg kaller det kunst» på Nasjonalmuseet.

Contemporary Tour Samtaleprogram, 8.-10.juni, er kuratert av Louis Schou-Hansen og Inés Belli.

Inés Belli er danser og koreograf med base i Oslo. Belli har sin utdanning fra Kunsthøyskolen i Oslo og Goldsmiths University i London, og har siden utdanning arbeidet skapende og utøvende med koreografi og dans både alene og i ulike konstellasjoner. Fra en utvidet forståelse av koreografi omfatter Bellis kunstneriske praksis ulike aktivisert i forskjellige formater, som for eksempel utvikling og produksjon av sceniske verk, undervisning, research, kuratoriske initiativer og dramaturgisk arbeid. Felles for disse aktivitetene er en interesse for analytiske verktøy som bidrar til et kritisk blikk på normer og strukturer i samfunnet. Gjennom forskyvning og forvirring av tilskuerens blikk og utøverens praksis skaper hun estetiske uttrykk og koreografiske strukturer i kontekst av et bredt kroppslig og teoretisk referansegrunnlag.

Inés Belli har produsert to helaftens forestillinger, Postmodern Cool (2019) og Metasexy (2020) som begge hadde premiere på Dansens Hus Oslo. Hennes arbeider har blitt presentert gjennom Aerowaves, Dansenett Norge og Dansenett Sverige. Hun har koreografert bestillingsverk for studenter ved Kunsthøyskolen i Oslo og Spin Off Forstudium dans, samt Panta Rei Danseteater og Weld Company (SE). I 2020 initierte hun sammen med Louis Schou-Hansen plattformen Brakkesnakk, en diskursiv plattform for samtaler om dans og koreografi.

Louis Schou-Hansen (1992) is a dancer and choreographer currently based in Oslo and holds a BA in dance from Oslo National Academy of the Arts. Louis’ practice encompasses various formats such as performances, teaching, collective readings and other discursive events. Its current interests’ centers alternative/fictional history and marginalized narratives, usually viewed through a lens of queer and trans-feminist theory and practice. Its work has strong roots in dance and embodied practices, but is often developed and presented within interdisciplinary contexts. Louis has worked as a performer for various artists such as Ingri Fiksdal, Runa Borch Skolseg, Janne Camilla Lyster, Edhem Jesenkovic and more. Recent projects include AFTERLIFE (2022), Brakkesnakk with Inés Belli (2020) and Shine Utopians with Harald Beharie (2019), which was shortlisted for the Norwegian Critics Association Prize. Louis is currently shortlisted for the Sandefjord Kunstforenings Art Prize 2023 together with Harald Beharie.

De Naive - Contemporary Tour

2.-16. JUNI 2022

Contemporary Tour er en del av utstillingen Fremfor ligger fremtiden på Kunstnerforbundet og er en guidet bytur gjennom Oslo sammen med De Naive med gjester. I perioden 2.-16. juni kan du booke deg en billett til bussturen som starter kl. 18.00 fra Kunstnerforbundet.

Verket åpner opp for parallelle betydninger - en busstur, et kunstverk, en taxi, en rosa popples, et møtested, et miljøsvin, et skriftemål og muligens gruppeterapi. I spenningsfeltet mellom det patetiske og nytteløse leter De Naive etter potensiale til å eksponere det sårbare, flaue og inderlige.

Se egen arrangementsside for Contemporary Tour med mer info om prosjektet, samtaleprogram og billetter.