Kunstnersamtale
24.08.23, kl. 18:00

Tore Magne Gundersen og Tommy Olsson

Vi inviterer til samtale mellom kunstner Tore Magne Gundersen og kunstner og kritiker Tommy Olsson i Gundersens utstilling "Flomverk" i Overlyssalen torsdag 24. august kl. 18.00.

Tore Magne Gundersen er for tiden aktuell med utstillingen Flomverk som vises i Overlyssalen og Kabinettet i Kunstnerforbundet. I Overlyssalen fyller tekstile applikasjoner tre av utstillingsrommets fire vegger som en frise hengende over et hav av store og små tekstiler som dekker store deler av salens marmorgulv. Til sammen utgjør arbeidene på gulv og vegger en større helhet samlet under tittelen Flomverk, som også gir navn til utstillingen.

Som så ofte med frisen i en kunsthistorisk kontekst, omhandler også Gundersens utstilling livet i ulike faser. Hvert av arbeidene i utstillingen har en iboende fortelling, der figurative bestanddeler nærmest naivistiske i sitt formspråk representerer hendelser og situasjoner, ofte med referanse til kunstnerens egne erfaringer. I utstillingen kan flomverket stå som en visuell konstruksjon som demmer opp for en virkelig og en mental flom, et kaos.

Kunstnersamtalen mellom Tore Magne Gundersen og Tommy Olsson som vil finne sted midt i Gundersens flomverk i Overlyssalen.

Les mer om utstillingen Flomverk.

Tore Magne Gundersen (f. 1957 i Froland) er billedkunstner og bor og arbeider i Oslo. Gundersens kunstneriske praksis omfatter tekstil, tegning, maleri, animasjon, skulptur og dyptrykk. Han har utdanning fra Statens håndverks- og kunstindustriskole og Statens Kunstakademi. Gundersen har de siste årene stilt ut på blant annet Kolbotn Garasje Galleri, Bomuldsfabriken Kunsthall, Oppland kunstsenter, Agder kunstsenter og Studio Blikket i Steinkjer. Han har også deltatt i gruppeutstillinger som Høstutstillingen, Contextile 2022, Guimarães, Portugal, samt på Galleri Tid i Mandal, AD_VENT i Oslo og Bastard Art Book Fair i Lillehammer. Arbeidene hans er innkjøpt av Kunstsilo, KODE, Bomuldsfabriken Kunsthall, Kulturrådet, Asker kommunes kunstsamling og Nasjonalmuseet.

Tommy Olsson (f. 1963 i Lindesberg, Sverige) er kunstner, kurator, kritiker og forfatter som bor og arbeider i Trondheim. Olsson, også kjent som Tútob Mingyúr, viste høsten 2022 utstillingen It was a pleasure then i Kunstnerforbundet. Han har sin utdanning fra Rijksakademie van Beeldende Kunsten, Amsterdam og Kunstakademiet i Trondheim, i tillegg til Skapende kuratorpraksis, Kunsthøgskolen i Bergen. Som kunstner har han har gjennom 40 år vært aktiv innen en rekke medier i musikk-, lyd- og billedkunstfeltet, og er stadig en viktig stemme i norsk kunstliv.

Tore Magne Gundersen, "Kjellermannen", 2019, og "Fossen", 2020

Samtalen vil foregå på norsk. Arrangementet er gratis og åpent for alle.

Arrangementet er et formidlingstiltak i regi av Atelier Kunstnerforbundet. Atelier Kunstnerforbundet er et skreddersydd utviklingsprogram og produksjonslokaler i Kunstnerforbundets egne lokaler og er støttet av Sparebankstiftelsen, Talent Norge og Fritt Ord.

Arrangementet finner sted i første etasje i Kunstnerforbundet. Kunstnerforbundet er ikke universelt utformet, men vi arbeider med et prosjekt som skal bedre tilgangen til bygget. Ta gjerne kontakt dersom du har spørsmål om dette.