Det er ikke noen veldig godt skjult hemmelighet at Tútob Mingyúr sløser vekk mye av tiden sin på å skrive kunstkritikk under pseudonymet «Tommy Olsson», så vi skal ikke late som noe er noe det ikke er. It was a pleasure then sammenfatter og gjør opp status over den delen av det faktiske arbeidet som ligger nærmest i tid (2020 – 2022), og foregår nesten uten unntak på papir. I hovedsak akvarell, men som med alt annet etter prinsippet «anything goes and everything usually does». En ustabil psykogeografi tegnes opp, via en insistering på faktiske geografiske punkter (Jan Mayen, Nigeria, Granada, osv.), ambisjoner om å etablere en piratkoloni, og en genuin besettelse ved Nidarosdomen som begynnelse og slutt. Et landskap i bevegelse, med et like spesifikt dyreliv (hoggorm, koalabjørner, mummitroll, etc. etc.), men i hovedsak en transitthall for forskjellige typer gjenferd. Referansepunktene er mange, grensene som underveis er blitt passert utallige.
Fra kunstnerens notatbok, datert april 2021, kan man lese:
«Så der lå jeg der sent om kvelden i mørket, på rygg med armene ut, som en annen Kristus, rett ut på gulvet, midt i Nidarosdomen, og så rosespeilet oppned når jeg kikket bakover, da denne kvinnestemmen kom fra høgtaleren og sa ‘Noen reiser begynner med at man vender tilbake’ og jeg visste det var tid. Ikke så mye, men det var tid. Den beste tiden.»
Utrecht, september 7. 2022
Lennart Sundin
Tútob Mingyúr (Tommy Olsson), f. 1963 i Lindesberg, Sverige, bor og arbeider i Trondheim. Han har sin utdanning fra Rijksakademie van Beeldende Kunsten, Amsterdam og Kunstakademiet i Trondheim, i tillegg til Skapende kuratorpraksis, Kunsthøgskolen i Bergen (nå Fakultet for kunst, musikk og design, UiB). Som kunstner har han har gjennom 40 år vært aktiv innen en rekke medier i musikk-, lyd- og billedkunstfeltet, og som kurator, kritiker og forfatter fortsetter han å være en viktig stemme i norsk kunstliv.