Omvisning
13.05.23, kl. 13:00

Omvisning i Asle Nilsens utstilling

Vi ønsker velkommen til omvisning med Asle Nilsen i utstillingen hans In a month, in three days, in twenty years, we will have the sun in our pockets. Kunstneren vil gjennom samtale med Amanda Schøyen snakke om hvordan han gjennom sin livslange befatning med oljemaleriet har forsøkt å frem­bringe en tilstand der farger, strøk og strukturer smelter sammen i en større helhet.

Vi ønsker velkommen til omvisning med Asle Nilsen i utstillingen hans In a month, in three days, in twenty years, we will have the sun in our pockets. Kunstneren vil gjennom samtale med Amanda Schøyen, student i kunsthistorie og formidling ved UiO, snakke om hvordan han gjennom sin livslange befatning med oljemaleriet har forsøkt å frem­bringe en tilstand der farger, strøk og strukturer smelter sammen i en større helhet.

Omvisningen finner sted i Vindussalen og Kabinettet i første etasje i Kunstnerforbundet lørdag 13. mai kl. 13.

Amanda Schøyen har intervjuet Asle Nilsen i atelieret under forberedelsene til utstillingen, les et utdrag her:

Samtidig mulig­gjøres maleriene av kroppens helt konkrete bevegelser. Maleriene er forsøk på å oppnå en konsentrert tilstedeværelse i dramaet som utspiller seg mellom lerretet, malingen og kunstneren i forlengelsen av verden rundt. Det krever en egen type fysikalitet:

– Skal jeg få det som jeg vil, må det skje rått og direkte. Det er ikke noe jeg planlegger i forkant, men den måten det faller meg naturlig å bruke penselen på, forklarer Nilsen.

– Energien fra kroppen forløses i penselstrøkene, og blir liggende der. Det blir en slags dans mellom meg og lerretet.

Les hele artikkelen her og om utstillingen her.

Utstillingen vises til og med 28. mai 2023.

Fra Asle Nilsens utstilling

Asle Nilsen jobber primært med maleri, men også instal­lasjon og multi­media­prosjekter. Han gikk ut av Kunst­akademiet i Oslo i 1984. Maleriene hans har vært utstilt på NoPlace, Galleri Blaker Skanse, Galleri Heer, Kampen Visnings­rom, Trafo Kunst­hall og Bontelabo. Sammen med Lisbeth J. Bodd stiftet han kunst­kollek­tivet Verdensteateret i 1986, som han siden har vært kunst­nerisk leder for. Med Verdensteateret har han hatt utstil­linger og oppset­ninger på blant annet The National Art Museum of China, National Center for Contem­porary Art i Moskva og Stedelijk Museum i Amsterdam. I Norge har gruppen vist arbeider på blant annet Henie Onstad Kunst­senter, Black Box Teater og Fest­spillene i Bergen.

Amanda Schøyen er student i kunsthistorie ved Universitetet i Oslo og har i forbindelse med et praksisemne i kunstformidling gjennomført en praksisperiode ved Kunstnerforbundet denne våren med fokus på utstillingene til Asle Nilsen og Jinbin Chen. Schøyen jobber også som featureredaktør i avisen Universitas og skriver for Klassekampen og det kunsthistoriske tidsskriftet Paragone.

Arrangementet er et formidlingstiltak i regi av Atelier Kunstnerforbundet. Atelier Kunstnerforbundet er et skreddersydd utviklingsprogram og produksjonslokaler i Kunstnerforbundets egne lokaler og er støttet av Sparebankstiftelsen, Talent Norge og Fritt Ord. Arrangementet vil foregå på norsk og er gratis.

Kunstnerforbundet er ikke universelt utformet, men vi arbeider med et prosjekt som skal bedre tilgangen til bygget. Ta gjerne kontakt dersom du har spørsmål om dette.