Øivind Brunes utstilling i Vindussalen tar for seg hans senere
fargetresnitt. Utstillingen presenterer 5 av de i alt 6 betydelige
tresnittseriene som Brune produserte mellom 1990 og 2010.
Strendene (1990), Fjellene (1990), Kafé i solnedgang (1996),
Friluftsmannen (1998), Stuperen (1999). Joggeren (2006). Det vises
også to tidligere silketrykk med studier av geometriske figurer fra
70-tallet, som er med som en referanse til hans tidligere arbeider.
Referansen til 70-tallets geometriske studier er ikke tilfeldig.
Impulsene fra disse bildene er tydelige i den formale scenografien i
fortellingene fra virkeligheten 20 år senere.
Motivgruppene i Øivind Brunes serier danner en omfattende og
sammenhengende billedsyklus som gir plass til skildringer av vår
isolasjon i vår private verden. De viser ensomhetens sinn – bilder med
en trist humor. Selv sier han det slik i en tidligere katalog: ”De er
ikke realistiske i den forstand at de for eksempel refererer til konkret
sted, tid og belysning. Stranden vil gjerne for et moderne bymenneske
forbindes med ferie og det gode liv. Men mine strandbilder er kanskje
mer sinnbilder enn bilder, og særlig optimistiske tror jeg ikke de
er.”
Billedsyklusen er utført i fargetresnitt 1990 – 2006. De har et
eksistensielt, og til dels, selvbiografisk innholds fellesskap, knyttet
til det individuelle menneskets interne ensomhet med
handlingsbetingelser bestemt av den eksterne verdens vilkår. Med
serienes variasjoner rundt et virkelighetsnært innhold fastholder Øivind
Brune en narrativ poetikk. Seriene har en særegen kunstfaglig betydning.
De undersøker den intime og eksistensielle gjenkjennelsen som nødvendig
for dialog, og knytter en rik narrativ billedtradisjon til vår
samtidskunsts pluralistiske og konseptuelle praksis. Med et slikt fokus
løfter de fram fortellingen som aktuell ramme for billedkunstens
individuelle referansegrunnlag.
Seriene har fått sin naturlige avslutning i trykkene: Joggeren (1-3),
som venter i veikrysset på grønt lys, som aldri kommer.