Spring Burial
Gunvor Nervold Antonsens utstilling består av tekstile montasjer, treskulpturer, funnede og samlede objekter, monotypier, maleri og tegning, samt et 71 minutter langt lydverk. Store, fysiske formater veksler med mindre formater i en helhetlig romlig, visuell og materiell komposisjon.
Nervold Antonsen arbeider etter en idé om å skape visuelle sykluser og komposisjoner der tematikk knyttet til eksistensielle spørsmål forenes med materialitet. De eksistensielle temaene kan referere både til menneskelige og materielle egenskaper. Hun er opptatt av kunstens flerstemte, urene uttrykk, mange identiteter og prosessens imperative tilstand.
Tittelen “Spring Burial” er en metafor som kan romme ytterpunkter og
motsatser i prosessene omkring eksistens. Den omhandler
avhengighetsforhold og motsetningsforhold i ”den store sammenhengen”
mellom menneske, bevissthet, natur og syklus. Tiden mellom vitalitet og
død kan også speile den kunstneriske prosessen der kunstens objekter er
levende idet de er under arbeid og tilblivelse, men fryses i en endelig
presentasjon.
Til mange av verkene hører historier. Historiene er tilgjengelige i
lydverket Det mekaniske åndedrett, som åpner opp ulike
privatmytologiske rom. Tittelen betegner de mekanismer som inngår i
utveksling av oksygen og karbondioksid mellom en levende organisme og
dens omgivelser. To motsatser som alltid er gjensidig avhengig av
hverandre, på samme måte som forholdet mellom menneske, bevissthet,
natur og syklus. Lydverket er en blanding av prosa og dikt av ulike
refleksjoner, private og allmenne historier. Noe erkjent og opplevd,
annet fantasert og drømt, men alt forsøkes bindes sammen av den
kontinuerlige tematiske bevegelsen, der verkene opptrer i forlengelse av
hverandre.
Til utstillingen vil det følge en trykksak med tekst av Line Ulekleiv.