Marianne Bratteli
Menneske (2013) — Marianne Bratteli
Vindu (2013) — Marianne Bratteli
Himmelstige (2013) — Marianne Bratteli
Oversiktsbilde fra utstillingen (2013) — Marianne Bratteli
Oversiktsbilde fra utstillingen (2013) — Marianne Bratteli
Oversiktsbilde fra utstillingen (2013) — Marianne Bratteli
Værelse (2013) — Marianne Bratteli
Himmelhvelving (2013) — Marianne Bratteli
Brakke i Sachsenhausen (2013) — Marianne Bratteli
Ingen kjenner mitt indre (2013) — Marianne Bratteli

Reise i Tyskland og Polen 1998-2013

Marianne Brattelis utstilling i overlyssalen er en fortsettelse av en prosjektutstilling som ble vist i galleriet i 2004. Brattelis oppvekst var sterkt preget av hennes fars opphold i tyske konsentrasjonsleirer under 2. verdenskrig. Under et opphold i Tyskland og Polen i tiden 1998-2013 ble hun oppslukt av tegn som pekte tilbake i den nære historie. Gjennom reiser og møter ble hun fokusert på hendelser fra krigen og hvordan dette psykisk la seg over mange mennesker i hennes generasjon. Marianne Bratteli tar oss med på sin egen vandring i de tidligere konsentrasjonsleirene og viser også tegninger som var laget i leirene. Hun møtte også tidsvitnet Steff Kinge som var tidligere tysk krigsfange.

Andre foto viser merker etter tiden med mur mellom øst og vest i Berlin. Bratteli bodde en tid i et atelierfellesskap i Neukolln, en svær ødslig murbygning, en tidligere piano-fabrikk. Muren hadde gått tvert gjennom denne bygningen. Hun bodde også i Prenzlauer Berg – et område i gamle øst der det bor mange studenter og kunstnere. Vi finner minnesmerke over Holocaustofre reist ved den jødiske kirkegården i Grosse Hamburger Strasse i gamle Øst-Berlin hvor 55 000 jøder ble samlet og sendt til utryddelsesleirene. Minnesmerket forestiller en liten gruppe forsvarsløse mennesker.
Hun viser foto fra et minnested i Rosenstrasse i gamle Øst-Berlin omkring ruinene av en synagoge fra 1712. Her samlet en del ikke-jødiske tyske kvinner seg med sine barn og protesterte i dagevis mot at deres jødiske ektemenn var blitt transportert til dødsleirene. Gestapo følte seg tvunget til å sette mennene i arbeidsleier der de fleste overlevet. Det er et vitnesbyrd om at noen tyske protesterte og at det nyttet å protestere.

Et fotografi er fra den store jødiske gravlunden Weiss-enes som under den kalde krigen ble neglisjert av det øst-tyske regimet og forfalt. Det er 150 000 graver i gravlunden. Bildene av stol og bord er et Holocaust-minnesmerke utført i bronse som står på Kopperplata i det tidligere øst det er en tekst av forfatterinnen Nelly Sachs som vokste opp her men flyttet i 1940 sammen med sin mor til Sverige rett før de skulle deporteres.

Et bilde er fra «Tranenpalast» ved S-Bahn- stasjon Friedrichstrasse som var et sentralt checkpoint mellom øst og vest. Det var en scene og nattklubb der hvor kjente artister og Brecht-fortolkere som Gisela May opptrådde.

Marianne Bratteli har også med nye malerier og tegninger på utstillingen.

Motta nyhetsbrev

Nyhetsbrevet sendes ut i forkant av utstillinger, samt ved kunstnersamtaler og andre viktige hendelser.

Personvern