Per Inge Bjørlo
Pasienten og sjukehuset (detalj) (2014) — Per Inge Bjørlo

Vekta av lunge og kråkelyd – til Stig – til Tom
Overlyssalen

Utstillingen handler om døden og to av verkene som vises i Overlyssalen er laget til minne om to nære venner: Forfatteren Stig Sæterbakken (1966–2012) og kunstneren/fotografen Tom Sandberg (1953–2014).

Gjennom over tretti år har Bjørlos kunst spilt en helt sentral rolle i norsk kunstliv og Kunstnerforbundet er stolte av å kunne presentere en utstilling med en av våre fremste kunstnere. Bjørlo har markert seg sterkt i år med utstillinger i Berlin og Oslo. Utstillingen i Kunstnerforbundet er spesiell i den forstand at den er spesiallaget til Overlyssalen og dedikert til to betydelige norske kunstnere.

I 2011 skrev Sæterbakken en dyptgripende og inderlig tekst om Bjørlo til den store mønstringen av hans kunstnerskap på Henie Onstad Kunstsenter. I 1984 filmet Sandberg Bjørlos første og legendariske «gummirom» (Indre rom I) på Henie Onstad Kunstsenter. Utstillingen i Kunstnerforbundet har vært under arbeid siden 2012.

*_Vekta av lunge og kråkelyd
— til Stig — til Tom_*

Handlar om døden/ avskilen med seg sjølv.
Ein einsam prosess å vera menneskje.
Vi har vår genetikk og analoge minner
som vi famlar fram og attende i
for å halda oss fast.
Krefter freistas fange ein i alle slags
sinnsskalaer — for å gi ei forklaring/forståing
som ikkje fins.

I mi forvirring er kunsten den største
metafor til innsikt.
Kunsten er eit sett å tenkje/
balansere avskilen med seg sjølv.

Per Inge Bjørlo, 2015

I teksten setter Bjørlo ord på død, tap, ensomhet og kunstens rolle. Den har relevans også for hans kunst, som Bjørlo skriver: «Kunsten er eit sett å tenkje/ balansere avskilen med seg sjølv.» Gjennom hele sitt kunstnerskap har Bjørlo konfrontert betrakteren med eksistensielle temaer: Fra den private sfære, bekjennelser om kriser, ensomhet og om menneskelivets utsatthet og sårbarhet. Bjørlo formilder gjennom ulike medier som maleri, grafikk, skulptur og installasjoner livserfaringer som treffer deg som publikummer. Verkene hans har en psykisk ladning og presenterer oss for viktige og allmennmenneskelige temaer.

Sæterbakken beskrev Bjørlos kunst som en særegen innvielse: «Jeg opplever dem som betroelser, jeg vil si det så sterkt, som ting jeg ikke nødvendigvis vil vite noe om, men som jeg ikke kan la være å bli dypt berørt av siden jeg blir begunstiget med den tillitserklæringen det innebærer å bli innviet i det.» Sæterbakkens bruk av ord som «betroelser», «innviet» og «omsorg» om Bjørlos kunst er treffende for hvordan hans kunst forholder seg til betrakteren. Dette er kunst som taler til deg og som virker gjenkjennende. Til grunn ligger en sterk empati og en inngående forståelse av vår tid.

Per Inge Bjørlo har sin utdannelse fra Bergens Kunsthåndverkskole (1974-77) og Statens Kunstakademi, Oslo (1977-81). Han har også studert hos Poul Christensen, Helsingør i Danmark 1975. Bjørlo har hatt en rekke markante separatutstillinger ved blant annet: Henie Onstad Kunstsenter, Høvikodden (NO), Louisiana, Humlebæk (DK), Festspillutstillingen, Bergen Kunstforening (NO), Bergen Kunstmuseum, Stenersen (NO), Bomuldsfabriken, Arendal (NO), Kunstnernes Hus, Oslo (NO), Museet for Samtidskunst, Oslo (NO). Hans verk er innkjøpt av blant annet Ekeberg Skulpturpark, Oslo, Moderna Museet, Stockholm, Sverige, Henie Onstad Kunstsenter, Høvikodden, Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Oslo, Astrup Fearnley Museet, Oslo og Louisiana Museum of Modern Art, Danmark. Bjørlo har også gjort en rekke utsmykninger, bla annet ved Oslo Sentralstasjonen og OSL Oslo Lufthavn, Gardermoen.

Utstillingen er støttet av Norsk Kulturråd