Håvard Vikhagen
Mitakuye Oyasin VI (2016) — Håvard Vikhagen
Installasjonsfoto fra utstillingen (2016) — Håvard Vikhagen
Blå engel (2016) — Håvard Vikhagen

Kunstnerforbundet er stolt av å presentere en ny utstilling med Håvard Vikhagen. Vikhagen som er en av våre fremste malere, vil vise en serie nye malerier i Overlyssalen. Kunstneren er kjent for sine ekspressive og stofflige landskapsmalerier. Med en særegen koloritt maler han frem stemningsfulle landskapsscenarier der det mørkstemte møter neonfarger eller hvitt lik den nederlandske mesteren Pieter Brueghel. Dette gjelder også for Vikhagens nye landskap der mørke partier fyller lerretet for så å bli brutt av lysende farger. Ved siden av landskapsbildene har Vikhagen arbeidet frem en ny serie, urbane bilder av folkemengder i tette rom. Menneskene står i sentrum og vi fornemmer de eksistensielle og sårbare undertonene. Det stofflige anslaget i bildene kontrasteres her av tynt malte, bare flater og nærmest fotografiske gjengivelser av rom. Rundt denne utstillingen hviler begrepet Mitakuye Oyasin, et gammelt indiansk uttrykk for at vi er alle bundet sammen, med aktualitet for vår tid.

Maleriets materialitet danner en kjerne i Vikhagens prosjekt. Overflatene bygges opp gjennom en omstendelig og brutal prosess. Arbeidet med maleriet begynner med lerretet utlagt på gulvet og lag på lag med vannbasert farge. Fargen limer seg gjerne til gulvet og lerretet som må rives løs og påføres spor på begge sider. Vikhagen maler med akrylfarge og når strøk skal fjernes benyttes slipeprosesser med blant annet ulike typer sand. Slik herjes det med maleriet til den rette overflaten er på plass. Vikhagen benevner det malerarkeologi, en interesse for det som sakte men sikkert trer frem. Sand forplanter seg inn i malingen og skaper de karakteristiske rustikke og grove flatene. Vikhagen arbeider med ulike prosesser og i ulike rom, også et utendørsatelier på Sunnmøre. I tradisjonen fra Edvard Munch gjennomgår bildene en «hestekur».

Vikhagen får frem flater som gir assosiasjoner til både mose, skog og bergarter. Vestlandslandskapet spiller en særlig rolle i hans kunstnerskap og viser seg nå i en serie monumentale bilder av skyer, fjell og hav: store lerreter, brutale overflater og et iøynefallende lys. Slik gir Vikhagen sin signatur til en sterk landskapstradisjon, fornyelsen av det nordiske landskapet som motiv. Samtidig arbeider han med maleriet som kategori i seg selv, konsentrert om kvalitetene i strøket, fargen og lerretet.

Håvard Vikhagen (f. 1952) er utdannet ved Statens håndverks- og kunstindustriskole og Kunstakademiet i Oslo og har holdt en rekke viktige utstillinger i Norge og internasjonalt. I 1996 var han Festspillutstiller i Bergen. Han er også knyttet til Kunstnerforbundet gjennom flere viktige utstillinger. Det var i Kunstnerforbundet han debutert som kunstner på den tradisjonsrike «Juniutstillingen» i 1985. Han er også innkjøpt til en rekke fremtredende samlinger, blant annet til Nasjonalmuseet, Norsk Kulturråd, Oslo Kommunes Kunstsamlinger, Stortinget, Norges Bank og UD.