get_title(@exhibition)
Brystkasse (2016) — Hilmar Fredriksen
Følelsesgraf (2016) — Hilmar Fredriksen
Jeg ser deg (2015) — Hilmar Fredriksen
Til krampa tar deg (2016) — Hilmar Fredriksen
Tolv delt i to (2016) — Hilmar Fredriksen
Sixpack (2016) — Hilmar Fredriksen
Bølgebrett (2016) — Hilmar Fredriksen
Flere plan (2016) — Hilmar Fredriksen
I det blå (2016) — Hilmar Fredriksen
Blått beholdt (2016) — Hilmar Fredriksen
Stableskulptur II (2015) — Hilmar Fredriksen
Mentale funksjoner I-III (2012) — Hilmar Fredriksen
Kartotekblad (2016) — Hilmar Fredriksen
Oversiktsbilde fra utstillingen (2016) — Hilmar Fredriksen
KARTOTEK (2016) — Hilmar Fredriksen

EGENSKAPER – Veggskulptur
Vindussalen

Kunstnerforbundet har gleden av å presentere Hilmar Fredriksens utstilling EGENSKAPER i Vindussalen. Fredriksen vil vise nye veggobjekter og bilder produsert med utgangspunkt i restmaterialer. I forbindelse med utstillingen blir det lansering av boken som samler hele Fredriksens «Kartotek», 400 små malerier, gouache på papplater i formatet 40 x 30 cm. Over hundre bilder fra «Kartoteket» vil være utstilt sammen med boken som kommer i Fredriksens egendesignede boks. «Kartoteket» ble påbegynt på begynnelsen av 1980-tallet og er kunstnerens pågående prosjekt og «minnebank for bevissthetens vandringer» (Hilmar Fredriksen). Det utfolder et unikt billedvokabular som innbefatter figurer, symboler, abstrakte tegn, tall, bokstaver, utsagn, fargeteori, komposisjonsprinsipper og Yantraer. Bildene har en emblematisk karakter. Fredriksen henter inspirasjon fra det hellige så vel som fra det profane, det være seg en reklame for ESSO eller et Yantra for moder Kali.

Fredriksen er en av våre fremste kunstnere og en pioner innen performance og konseptkunst i Norge. Gjennom sin kunstneriske praksis har Fredriksen utfordret forestillingene om kunstbegrepet, kunstproduksjon og kunstinstitusjonen.

«Man tager hva man haver», sier kunstneren om veggobjektene som har sitt utgangspunkt i restmaterialer, det være seg et gammelt tak etter rehabilitering, rester fra under høvelbenken, noen gamle rammer etter kunstnerens kone Anne Rolfsens opprydning på sitt atelier eller tilsendte materialer fra opphold i Kina. Materialene gjennomgår ulike prosesser som: kappe, brette, skjære, male, tegne etc. Gjennom veggobjektene utforsker Fredriksen forhold knyttet til farge, rom, persepsjon, materialfølelse, hverdag, vitenskap og kunst. Hans arbeidsprosess er spontan og intuitiv, han planlegger ingenting, men er var for det som skjer underveis. Kassen og den gjennomhullede formen går imidlertid igjen. Det gjør også materialene papp og finér. Dette er billige og anvendelige materialer som både har en tilforlatelig estetikk og som lett lar seg forvandle. Fredriksen borer hull på måfå i en finerplate for så å bruke hullene som sjablonger til å fargelegge neste plate. Platene legges over hverandre, noe stemmer og noe stemmer ikke. Fredriksen lager orden og uorden, visuelt og konseptuelt. Veggobjekter har også affinitet til arkitektens modeller der romformer prøves ut i papp og finér. Farge står sentralt i hans kunst. Når det gjelder veggobjektene er han opptatt av farge som farge og ikke farge som avstemt. Han bruker alltid bengalakk og maler rett fra boksen. Et av veggobjektene er viet fargen blå og en undersøkelse av hvordan fargen opptrer forskjellig på en flate og i et rom. Dette minner oss på at fargen og hvordan vi oppfatter den også knytter seg til hvordan vi orienterer oss i verden.

Lørdag 21. mai kl. 13.00 blir det boklansering og kunstneren vil ta oss med gjennom utstillingen.

Hilmar Fredriksen (f. 1953) er utdannet ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Statens kunstakademi og Kunstakademiet i Düsseldorf (1980). Dette er fjerde gang Fredriksen stiller ut i Kunstnerforbundet (1975, 2000, 2011). Han har deltatt på en rekke separat- og gruppeutstillinger, blant annet ved Museet for Samtidskunst i Oslo, Trondheim Kunstmuseum, Kunstbanken Hamar, Henie Onstad Kunstsenter, Sao Paulo Biennalen i 1998 og Carnegie Art Award 1999. Han er innkjøpt av blant annet Museet for samtidskunst, Bergen Kunstmuseum, Sørlandets Kunstmuseum, Trondheim Kunstmuseum og Storebrand kunstsamling.

Boken er støttet av:

Motta nyhetsbrev

Nyhetsbrevet sendes ut i forkant av utstillinger, samt ved kunstnersamtaler og andre viktige hendelser.

Personvern