get_title(@exhibition)
Oversiktsbilde fra utstillingen (2016) — Anne Léger
Halssmykke NUDE (2015) — Anne Léger
Halssmykke fra serien NUDE (2014) — Anne Léger
Halssmykke, fra serien NUDE (2015) — Anne Léger
Halssmykke fra serien NUDE (2014) — Anne Léger
Halssmykke fra serien CLAIR OBSCUR (2015) — Anne Léger
Halssmykke fra serien CLAIR OBSCUR (2015) — Anne Léger
Brosje fra serien BACK TO DARK (2016) — Anne Léger

BACK TO DARK
Andre etasje

Kunstnerforbundet har gleden av å presentere en utstilling med nye smykker av Anne Léger i begge salene i andre etasje.
Med sine nyeste smykker fanger Léger inn nyansene i det nordiske lyset. Utstillingen har fått tittelen BACK TO DARK og er nummer tre i en utstillingstriologi. De tidligere utstillingene hadde titlene BEYOND DARK (RAM galleri, Oslo 2014) og FURTHER BEYOND DARK (KRAFT - rom for kunsthåndverk, Bergen 2015). Léger har sin bakgrunn fra Frankrike, hun er født og oppvokst i Chartres. Lyset i Norden handler også grunnleggende om mørke, noe Léger spiller på i sine smykker og deres titler.
Léger presenterer 25 nye smykker i tre serier; Nude, Clair-Obscur og Back to Dark. Førstnevnte smykkeserie tar for seg hudens nyanser og er bygget opp av materialer i sarte, lyse farger. Claire-obscur er det kunsthistoriske begrepet for skyggevirkninger formidlet gjennom kontrasten mellom lys og skygge. Serien Back to Dark bærer utstillingstittelen og er slik det fremgår en mørk og dramatisk serie.
Léger lager smykker i skjæringspunktet mellom maleri, skulptur og arkitektur. Smykkene bygges opp eller komponeres som små arkitektoniske verk. Forskjellige tresorter som palisander, ibenholt, nøtte- og frukttrær inngår i et form- og fargespill sammen med metall, emalje og stein. Del for del settes sammen til komplekse konstruksjoner som kan minne om arkitekturens oppbygningsprinsipper med assosiasjoner til pilarer eller en gavl. Léger finner mange av sine materialer i Japan, og konstruksjonen har også noe av den japanske tradisjonen ved seg. Hun eksperimenterer med farge og geometri, samtidig som smykkene refererer til kropp og skiftninger i naturen. Seriene med smykker som innbyrdes har slektskap i tematikk, fargenyanser og oppbygning komponeres i utstillingsrommet, aktivert gjennom malte flater som danner en bakgrunn for smykkene og fremstår som skulpturale elementer i rommet. Det nordiske lyset med dets skiftninger, koloritt og stemningsleie er innskrevet i kunsthistorien gjennom blant annet forrige århundreskiftets Fleskum-malere og Edvard Munch. Legérs smykker gir ny dybde til denne rike tradisjonen. Visuelt og konseptuelt åpner Légers smykker seg mot kunsthistorien, til diskusjoner innen maleri, skulptur, objekt og arkitektur. Referansene til omgivelsene av hud peker mot den som skal bære smykkene og hvordan de opptrer i verden. J. Peter Burgess har skrevet en tekst til utstillingen med tittelen «Light and dark».
Anne Léger (f. 1966) er utdannet ved Institutt for Metall ved Kunsthøgskolen i Oslo. Hun har deltatt på en rekke separat- og gruppeutstillinger både i Norge og internasjonalt. Av senere utstillinger har hun deltatt på May refer to Jewellery kuratert av Kathrine Lindman, Skåtøy 2015, SCHMUCK 2015 i München, From the Coolest Corner- Nordic Jewelry München 2015 og SOFA Chicago, Charon Kransen Arts, USA. Hennes arbeider er innkjøpt av blant annet, Nasjonalmuseet og Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum. Hun har undervist ved en rekke institusjoner deriblant KHIO.

Utstillingen er støttet av:

Motta nyhetsbrev

Nyhetsbrevet sendes ut i forkant av utstillinger, samt ved kunstnersamtaler og andre viktige hendelser.

Personvern