Snorre Kyllingmark
Uten tittel (2016) — Snorre Kyllingmark
Uten tittel (2013) — Snorre Kyllingmark
Skissebok (2016) — Snorre Kyllingmark

Kunstnerforbundet er stolte av å presentere Snorre Kyllingmarks utstilling i overlyssalen. Utstillingen er en viktig markering av et særpreget kunstnerskap og inkluderer en omfattende presentasjon av Kyllingmarks daglige tegnepraksis, med mer enn 60 skissebøker og flere tusen tegninger fra de siste femten årene. Skissebøkene har aldri vært vist før og representerer et dypt personlig og unikt arkiv over kunstnerens private tegneunivers. Skissebøkene inneholder også løse fragmenter av tekst, dikt og bilder, som intervensjoner eller brudd med bøkene og tegningenes tilsynelatende leksikale tilnærming. De fremstår som hendelser, brokker fra kunstnerens hverdag, betraktninger og fortellinger som peker utover tegningen som øvelse. Sidene i skissebøkene vendes daglig slik at nye tegninger kommer til syne gjennom hele utstillingsperioden. Slik utfolder skissene seg i tid, og synliggjør skissen som et pågående prosjekt og i Kyllingmarks tilfelle, nattlige øvelser fra 1999 frem til i dag.

Tegningene er karakterisert ved en nesten ufattelige detaljrikdom og presisjon. Innenfor en avklart ramme utfoldes med minutiøs strek merkverdige univers og scenarier. Arkitekturen er fremtredende og bringer både Italo Calvinos Usynlige byer og Giovanni Battista Piranesis (1720–1778) utopier frem i bevisstheten. Streken snor og vender seg, insisterende på sin egen logikk.

I dialog med skissene vil overlyssalen være omsluttet av en malerisk frise montert høyt oppe på veggen. Slik følger den arkitekturen og inviterer til å løfte blikket fra bøkene og opp mot taket. Det gjør det også mulig å se sammenhengen mellom de små opptegnede svart/hvitt tegningene og figurasjonen/abstraksjonen som utfolder seg i maleriet.

Skissebøkene sammen med maleriene gir oss en unik tilgang til en arbeidsprosess som begynner rett på papiret i hjemmet. De to parallelle kunstpraksisene finner sted i ulike rom, mens tegneprosjektet foregår i Kyllingmarks leilighet, foregår arbeidet med maleriet i atelieret. Her konverteres tegningens strek til farge, olje på plate eller lerret. Motivene som avleirer seg på flaten formelig vokser utover, oppover og gror nærmest sammen til et komplekst mønster. Kyllingmarks motivverden er hentet fra de surrealistiske opplevelsene i tilværelsen. Han spaserer inn og ut av virkeligheten; fantasi, ironi og til tider tragiske stemninger kan leses i bildene.

Snorre Kyllingmark (f. 1948 i Svolvær) har hatt en rekke separatutstillinger i både inn- og utland. Han har deltatt på flere store nasjonale og internasjonale mønstringer, og har hatt flere utsmykkingsoppdrag og innkjøp til offentlige samlinger. Han er en kunstner som verdsettes av kolleger, ikke minst for sin materialsensibilitet og koloristiske særpreg.

Utstillingen er støttet av Billedkunstnernes Vederlagsfond og Ingrid Lindbäck Langaards Stiftelse