get_title(@exhibition)
Oversiktsbilde fra utstillingen (2017) — Ilija Wyller
Oversiktsbilde fra utstillingen (2017) — Ilija Wyller
Oversiktsbilde fra utstillingen (2017) — Ilija Wyller
Swablushed vader (2017) — Ilija Wyller
Glazed Sweet Spots (2017) — Ilija Wyller
Crown (2017) — Ilija Wyller
Low and Behold (2017) — Ilija Wyller
Scaped (2017) — Ilija Wyller
Gummed (2017) — Ilija Wyller
Uten tittel (2017) — Ilija Wyller
Traced grits (2017) — Ilija Wyller
installasjonsfoto med Uten tittel og Prompt #2 (2017) — Ilija Wyller

Slivered Linings **
Vindussalen og Kabinettet

*slivered linings

two tied up bundles of loose electrical threads
resting towards one another without ever really touching
leaning in on each other,

like magnetic clouds that oscillate
stretching towards the sun,
lopsided, flopping - banging on the horizon

turning around to see

boy in wheelchair is a faun - if he touches me I’ll burst into flames*

Med utgangspunkt i abstraheringer av begreper rundt naturforskning undersøker Wyller gjennom sine arbeider spørsmål knyttet til astronomi, sosialantropologi, persepsjon og nettopp det å ikke forstå. Wyller er opptatt av hvordan fantaseringer og fremtidsvisjoner manifesterer seg som ideer og teorier i samtiden vi lever i.

Til utstillingen Slivered Linings har Wyller utarbeidet en serie marmorskulpturer og oljemalerier som tar utgangspunkt i det abstrakte landskapet. Wyller interesserer seg for hvordan beslektede tendenser og tankerekker oppstår i ulike fagfelt på tvers av historiske linjer, og hvordan de endrer seg over tid. Arbeidene kulminerer som fritt flytende komposisjoner og de løse trådene knyttes sammen og danner et nett som fordrer til bruken av begrepet landskap.

Der Wyller tidligere har arbeidet med utgangspunkt i forholdet mellom historiske og samtidige paradigmer kan prosjektet hennes på Kunstnerforbundet synes å dra oss inn i fremtiden. Hva forteller en innstendig bruk av abstraksjon oss? Hvis vår forståelse av for eksempel kosmos består av brutte formler, oppløste frekvenser og ugjenkjennelige gravitasjonsfelt; er det en sammenheng mellom dette og dissonansen en ser med utvinning av naturresurser for et ustabilt økonomisk system?

Gjennom arbeider som fremstår som vidstrakte notater dreier Wyllers kunstnerskap seg i stor grad om sammenføyinger av epoker, materialer og tendenser. Enten de fremstår som historiske eller ved å innta et futuristisk perspektiv søker disse sammenkoblingene å fremme en samtale om det kontemporære.

Ilija Wyller (f.1987 New York) bor og arbeider i Berlin og i Oslo. Wyller ble uteksaminert fra Kunsthøgskolen i Bergen i 2015. Hun har hatt residency på Cite des Arts, Paris i perioden 2013-2014. Wyller har hatt separatutstilling på VIVII i Oslo (2013) og har deltatt på gruppeutstillinger ved steder som Galeri Noah Klink, Berlin (2017), Astrup Fearnley Museet for Kunst, Oslo (2016), Kunstmuseet i Stavanger (2016), Slursula, Oslo (2015), Galerie Antoine Levi, Paris (2014).

Motta nyhetsbrev

Nyhetsbrevet sendes ut i forkant av utstillinger, samt ved kunstnersamtaler og andre viktige hendelser.

Personvern