Lisbet Dæhlin
Terrakotta mugge med skrå striper (#19) (2018) — Lisbet Dæhlin
Blå/blågrå mugge (#15) (2018) — Lisbet Dæhlin

Konsentrasjon og tilstedeværelse
Vindussalen og hylle i trappen

Lisbet Dæhlins innflytelse er stadig like gjeldene for nye generasjoner unge kunstnere. Dæhlins blå mugge har blitt omtalt som et moderne ikon og hennes raffinerte uttrykk bringer kontinuerlig nye aspekter til hennes omfattende produksjon. Arbeidene bidrar i så måte til å stille sentrale og evig aktuelle spørsmål til bruksobjektets funksjon og verdi som redskap og som symbol.

Kunstnerforbundet har den store gleden av å presentere en minneutstilling med arbeider av kunstneren Lisbet Dæhlin. Kjennetegnet for hennes arbeider er det presise formspråket og en utpreget sanselighet for materialet. Arbeidene som vises i Kunstnerforbundet spenner over en periode på over 60 år og samlet presenterer utstillingen dermed en unik bredde i kunstnerens ulike faser, undersøkelser og formspråk. Utstillingen presenterer verk som spenner fra bruksobjekter som kopper, vaser, fat og hennes velkjente mugger til større skulpturelle og monumentale krukker.

I 1998 ble Dæhlin tildelt Jacob-prisen for sin tradisjonstro og samtidig stadig fornyende keramiske utforskning og praksis. I juryens begrunnelse kan man spore kunstnerens rigorøse tilnærming til sin egen praksis: «I en tid der trendene går i retning av det konseptuelle, der kunstnerne søker mening utover selve verket, står Lisbet Dæhlin som en stillferdig men urokkelig motpol. Hun representerer kvaliteter som går på tvers av moter og trender og har en sjelden evne til å holde konsentrasjon og tilstedeværelse i en gjentagende, skapende prosess. Derfor har hun også blitt et forbilde for en hel generasjon kunsthåndverkere.»

*Lisbet Dæhlin (1922-2012) ble født i Danmark og var utdannet ved Kunsthåndverkskolen i København. Hun bodde og arbeidet i Norge fra 1948, nærmere bestemt på Frysja fra ca 1970, hvor hun hadde sitt verksted frem til 2007. Hun har hatt separatutstillinger ved institusjoner som blant andre Kunstnerforbundet (2003, 1992, 1984 og 1977), Sørlandets Kunstmuseum (2002), Risør Kunstforening (2002), Tendenser, Galleri F15 (1998, –87, –84, –82 og –74), Kunstindustrimuseet i København (1996, –84 og –77) og Scanform, New York (1984). Hun deltok på tallrike gruppeutstillinger i Norge og utlandet, blant annet utstillingen Norsk Keramikk i München (2001), Galleri Majlis Dubai (1991), Kunstindustrimuseet i Oslo (1990, –84), Galleri Ram (1990) og vandreutstillingen Norway Now* i England (1984).

Arbeidene hennes befinner seg i atskillige museer og samlinger i Norge og i utlandet, blant annet ved Kunstindustrimuseene i Oslo, Bergen og Trondheim, Sørlandets Kunstmuseum, Nordnorsk Kunstmuseum, Cooper-Hewitt Museum, New York, Victoria and Albert Museum, London, Norsk Kulturråd, Norges Bank og Storebrand for å nevne noen. Hennes monumentale krukker utsmykker en rekke bygninger i Norge.
Utstillingen er støttet av: